Sökning: "Att arbeta på KOMVUX"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Att arbeta på KOMVUX.

  1. 1. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Stellansson; Josephine Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Deltagande; “Det livslånga lärandet”; “En skola för alla”; Gymnasiesärskola; Inkludering; Intellektuell funktionsnedsättning; Komvux som särskild utbildning;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av fantasylitteratur i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Hauksdottir; Vivianne Haki Ramcharan; [2020]
    Nyckelord :fantasy; litteratur; läsning; skola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka svensklärares erfarenheter av att arbeta med och undervisa om fantasylitteraturen i årskurs 7–9, gymnasiet och Komvux. Vi har använt oss utav Pierre Bourdieus teorier om habitus, fält och kapital och applicerat dessa på lärarnas erfarenheter av fantasylitteratur samt Judith Langers föreställningsvärldar och Viktor Sklovskijs främmandegöringsbegrepp gällande de didaktiska effekterna av fantasylitteraturen. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturen i SVA-undervisningen på den grundläggande vuxenutbildningen : en fallstudie av tre lärares förhållningssätt till skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ingrid Marklund; [2020]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska som andraspråk; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna fallstudie undersöker hur tre lärare som undervisar i grundläggande svenska som andraspråk på samma Komvux förhåller sig till skönlitteratur i sin undervisning. Syftet har konkretiserats med hjälp av två frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. "Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Cwiek; [2016-07-07]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; svenska som andraspråk; vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. LÄS MER

  5. 5. Diagnos dyslexi och dess funktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Strid; [2016]
    Nyckelord :Diagnos; Dyslexi; Gymnasieskolan; Självkänsla; Sociokulturellt; Specialpedagogik; Utredning;

    Sammanfattning : SyfteStudien syftar till att bidra med kunskap om dyslexi som upptäcks på gymnasiet. Syftet är att få en uppfattning om hur diagnosen dyslexi upptäcks samt vilken betydelse diagnosen har. Vidare är syftet att beskriva hur dyslexi påverkar elevens syn på sig själv. LÄS MER