Sökning: "Att förebygga hot och våld mot socialsekreterare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Att förebygga hot och våld mot socialsekreterare.

  1. 1. "Desperata människor gör desperata saker" : En kvalitativ studie om klientvåld mot socialsekreterare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Lindberg; Rasmus Sjölin; [2023]
    Nyckelord :Klientvåld; socialsekreterare; våld mot socialsekreterare; socialt arbete; New Public Management;

    Sammanfattning : Klientvåld är en typ av våld som riktas mot yrkesverksamma och kan ta sig uttryck på flerasätt, hot och fysiskt våld är några exempel. Våldet kan riktas mot många yrkesgrupper, dengemensamma nämnaren är att det förekommer inom människobehandlande organisationer. LÄS MER

  2. 2. Socialsekreterares upplevelser och strategier av klientrelaterat hot och våld inom försörjningsstöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Drammen Shamoon; Madeleine Sporrstedt; [2016]
    Nyckelord :social worker; client; threats and violence; prevention; experiences.; socialsekreterare; socialt arbete; klient; hot och våld; förebyggande åtgärder; upplevelser.;

    Sammanfattning : Hot och våld mot yrkesverksamma socialsekreterare inom försörjningsstöd har länge varit ett vanligt förekommande problem, enligt tidigare forskning. Syftet med uppsatsen är att undersöka socialsekreterarnas upplevelser av hot och våldssituationer som uppstår i deras arbete, samt hur de själva och arbetsplatsen hanterar och förebygger detta problem. LÄS MER

  3. 3. Att förebygga hot och våld mot socialsekreterare

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Veronica Svensson; [2011]
    Nyckelord :threat; violence; client; prevent; social service; social welfare secretary;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine if and how the social service and the social welfare secretary provides against threat and violence in the encounter with clients. The study is qualitative and carried out with six semi-structured interviews with social welfare secretaries and participation observations at the social welfare offices in three municipalities. LÄS MER