Sökning: "Att förstå texters innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Att förstå texters innehåll.

  1. 1. Att undervisa om lässtrategier : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar om lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Höglund; [2023]
    Nyckelord :Reading strategies; reading comprehension; grades 4-6; reading comprehension development; teachers; Lässtrategier; läsförståelse; årskurs 4-6; läsförståelseutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Att elever kan läsa och förstå innehåll i texter är avgörande för att elever ska vara en del av samhället. I skolan och i vardagen möts elever av olika texttyper vilket medför att det ställs krav på elever att kunna läsa och förstå texter. LÄS MER

  2. 2. "Att läsa och förstå texters innehåll" : En kvalitativ studie om några lärares uppfattningar om elevers läsförståelseutveckling utifrån undervisningsmodeller i F-.3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Norèn; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan lässtrategier och läsförståelseutveckling : En litteraturstudie om relationen mellan lässtrategier och läsförståelseutveckling i svenskämnet för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; Emma Höglund; [2022]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelseutveckling; årskurs 4-6; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos elever i årskurs 4 har försämrats mellan åren 2001 och 2016. Detta visar resultat från den internationella studien Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Den senaste PIRLS undersökningen från 2016 visar däremot en förbättring när det rör sig om läsförståelse hos elever i årskurs 4. LÄS MER

  4. 4. Autism och läsförståelse : - Erfarenheter, utmaningar och strategier ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Carle; Ewa Edström Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; främja läsförståelse; läsförståelsestrategier; svårigheter läsförståelse; utmaning i skolmiljö.;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att det är av största vikt att ha ett utvecklat tal- och skriftspråk för att klara av dagens samhälle. En viktig färdighet i grundskolan är läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Skrivundervisning utifrån elevers motivation : En kvalitativ språkdidaktisk studie ur lärarperspektiv med inriktning på årskurs ett till tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Morales Pihlmark; Anna Trogstam; [2019]
    Nyckelord :Grit; Grundskola; F-3; Motivation; Skrivligheter; Skrivinlärning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att öka kunskapen om hur några lärare beskriver att deras arbete med läromedlet Skrivligheter påverkar elevers motivation till att skriva och deras skrivutveckling. Syftet blev uppnått genom att följande forskningsfrågor besvarades: Hur beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 att elevernas skrivutveckling påverkas när svenskundervisningen utgår ifrån Skrivligheter? Hur beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 att elevernas motivation påverkas när svenskundervisningen utgår ifrån Skrivligheter? Vilka faktorer beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 påverkar deras arbete med Skrivligheter? Studien är gjord ur ett lärarperspektiv och är kvalitativ. LÄS MER