Sökning: "Att göra praktik"

Visar resultat 16 - 20 av 389 uppsatser innehållade orden Att göra praktik.

  1. 16. Kan, bör eller ska stöd ges? : En fallstudie om tekniklärares upplevda förmåga att ge stöd till elever  inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iyad Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :avvikande; exkludering; diskursanalys; intervju; lärare; normalitet; stöd; teknik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie avser synliggöra tekniklärares upplevda föreställningar kring stöd till elever som ej uppnår kursmålen i Teknik 1 inom vuxenutbildningen, vilket påverkar det stöd eleverna faktiskt erbjuds. Genom en fenomenografisk studie som omfattar intervjuer med fyra tekniklärare läggs grunden för att göra en kritisk diskursanalys i syfte att studera de språkliga strukturer som uppbär de diskurser lärarna är del av och upprätthåller. LÄS MER

  2. 17. ”Idag får du dokumentera” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med att göra barn delaktiga och fånga barns perspektiv i dokumentationsprocessen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Karin Stenberg; Angelika Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Dokumentation; delaktighet; dokumentationsprocess; barns perspektiv; barnperspektiv; barns agens; barndomssociologi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka metoder i dokumentationsprocessen som främjar barns delaktighet. Vidare undersöks också hur barns perspektiv synliggörs genom dokumentation. Studien utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv och en kvalitativ metod har använts för att svara upp på forskningsfrågorna. LÄS MER

  3. 18. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  4. 19. Tvålärarsystem som pedagogisk praktik : En kvalitativ studie om hur tio lärarpar beskriver hur tvålärarsystemet påverkar deras undervisning och möjligheten att möta elevernas behov

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karolina Björk; [2023]
    Nyckelord :tvålärarsystem; tvålärarskap; samundervisning; co-teaching; co-teaching models;

    Sammanfattning : Tvålärarsystem är ett arbetssätt som blir vanligare i svenska skolan. Det går ut på att två klass–eller ämneslärare delar på ansvaret för eleverna och dess tillhörande planering, undervisning och bedömning. LÄS MER

  5. 20. Magisteruppsatser inom akutsjukvård - metoder, perspektiv och fokusområden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joe Alfvén; Pernilla Ahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Akutsjukvård; akutsjuksköterska; innehållsanalys; magisteruppsatser; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: En specialistutbildad sjuksköterska förväntas ta ett större ansvar inom en verksamhet och i relation till patienten. Ansvaret för specialisten är att ha en mer övergripande helhetsbild kring vården som bedrivs där fokuset är på att samordna teamet, bedriva förbättringsarbete och att i alla led arbeta kostnadsmedvetet. LÄS MER