Sökning: "Att göra skapa kön"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden Att göra skapa kön.

  1. 1. Safety in Urban Spaces using Urban Planning: a Comparative Study in Bogotá, Colombia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Sara Sandefeldt; [2023]
    Nyckelord :Urban planning; Bogotá; Colombia; safety; urban design; urban spaces; women; gender; fear Stadsplanering; trygghet; publika rum; kvinnor; kön; rädsla; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Many cities around the world are facing the same challenges when it comes to the ability for women to move around and feel safe in public spaces. For women, using public spaces entails fear of sexual violence and of being attacked, which forces them to always be vigilant and reduces their quality of life. LÄS MER

  2. 2. Styrning och genus : En kritisk diskursanalys om ekonomistyrningsdiskursens konstruktion av genus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sara Johansson; Josefine Akbari; [2023]
    Nyckelord :genus; ekonomistyrning; manligt; kvinnligt; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Det pågår ett samtal om ekonomistyrning. Detta samtalet kommer till uttryck på olika sätt. Det kan vara genom texter, bilder, diskussioner och social praktik, det vill säga allt det som görs inom ramen för det som kallas ekonomistyrning. LÄS MER

  3. 3. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  5. 5. Lösa livspusslet? : En kvalitativ studie om kvinnor och mäns inställning till fyra dagars arbetsvecka

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bjuvéus; Ebba Blomdahl; [2022]
    Nyckelord :Habitus; household work; four-day work week; work-family conflict; Doing Gender; Habitus; hushållsarbete; fyra dagars arbetsvecka; arbete-familjekonflikten; Doing Gender;

    Sammanfattning : The question of working hours, their length and allocation engages workers around the world. Today we see an increasing flexibility in the working life and an increasing interest regarding the question of working hours. Being able to balance work-family life is universally accepted to be a challenge for living a sustainable life. LÄS MER