Sökning: "Att lära in matematik ute"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Att lära in matematik ute.

  1. 1. Utomhusmatematik: Lärares, blivande lärares och elevers attityder till att lära in matematik ute : Finns vetenskapligt stöd för att utöva utomhusmatematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Forslund; Marianne van der Woude; [2014]
    Nyckelord :mathematics; outdoor mathematics; elementary school; attitudes; authentic learning; matematik; utomhusmatematik; grundskolan; attityder; autentiskt lärande;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden att matematikresultaten sjunker i svensk skola är det viktigt att lärare använder metoder som bygger på evidensbaserad forskning. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att bilda en djupare förståelse för utomhusmatematik genom att undersöka lärares och elevers attityder till metoden, samt om utomhusmatematik finner vetenskapligt stöd och kan rekommenderas som undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik : en fallstudie om att lära utomhus

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Gunilla Johansson; [2012]
    Nyckelord :Eleverna; Matematik; Motivation; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och beskriva elevers upplevelse av att lära utomhus, samt vad eleverna tycker om att ha utomhus dag med inslag av Utomhusmatematik som arbetsuppgift. Studien genomfördes på en skola i mellersta Sverige där elevantalet är 190 elever från förskoleklass till årskurs fem. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie Creutzer Hagman; Sandra Olsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; förskoleklass; materi;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte:Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik ochderas inställning till den.Metod och material:Metoden vi har valt är en kvalitativ metod där vi har intervjuat 7 pedagoger i förskoleklass och skola. LÄS MER

  4. 4. "Att lära in ute" En kvalitativ studie om hur lärare i förskolan tar tillvara på matematiktillfällen utomhus

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ingela Olsson; Pirita Ojaniemi; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärarna i förskolan arbetar för att ta tillvara på och synliggöra matematiktillfällena som ges ute. Vi vill också undersöka hur lärarna i matematiktillfällena använder sig av naturen och de material som finns. LÄS MER

  5. 5. Matematik - Lära in ute : Möjligheter och hinder för matematikinlärning utomhus

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Christina Grönsgård; Lars Nyström; [2006]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; utomhusdidaktik; attityder utomhusmatematik;

    Sammanfattning : Den traditionella undervisningsmetoden i matematik ersätts idag med praktisk matematik. Eleverna får en mer aktiv och kunskapssökande roll. Elevers alltmer stillasittande livsstil leder till en ökad ohälsa. Skolverket rekommenderade 2003 att alla elever ska delta i någon form av fysisk aktivitet minst 30 minuter/dag. LÄS MER