Sökning: "Att läsa för hunden"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Att läsa för hunden.

  1. 1. Hunden som stöd vid lästräning : En interventionsstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Andersson; Sara Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Avkodning; Avkodningssvårigheter; Hund som stöd; Intensiv lästräning; Intervention; Läsa med hund; Lässvårigheter; Motivation; Single study design;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om läsning med stöd av en hund påverkade avkodningsförmågan och motivation till läsning hos elever som hade svårigheter med att automatisera sin läsning. Under sex veckor, fyra dagar i veckan, lästränade sex elever intensivt genom att läsa läslistor samt läsa högt ur en bok. LÄS MER

  2. 2. Finns det ett samband mellan vad den unga hunden utfodras med och resultat på HD- och ED-röntgen?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Maja Wreland; [2023]
    Nyckelord :höftledsdysplasi; armbågsledsdysplasi; ledsjukdomar; hund; nutrition; utfodring;

    Sammanfattning : Höftledsdysplasi (HD) och armbågsledsdysplasi (ED) är utvecklingsstörningar som leder till missbildningar i lederna. Sjukdomarna har genetisk bakgrund men trots omfattande avelsprogram mot sjukdomarna kvarstår problemen hos många hundar. LÄS MER

  3. 3. Läshunden i klassrummet : Ett alternativt sätt att lära elever att läsa.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Haavisto; [2021]
    Nyckelord :läshund; läsinlärning; motivation; alternativ undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om läshundens roll i klassrummet samt vilken inverkan läshunden har vid elevers läsinlärning. Vidare berör denna kunskapsöversikt även huruvida läshunden kan används för att påverka elevers motivation och inställning till att läsa, samt vilka för- och nackdelar forskningen påvisar med att använda läshunden som ett pedagogiskt arbetsverktyg. LÄS MER

  4. 4. "Den bästa dagen i veckan är när eleverna får komma till hunden." : En kvalitativ intervjustudie kring pedagogers uppfattning om läshundars effekter på lågstadieelevers motivation för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Fransson; Tilda Nordenholm; [2020]
    Nyckelord :R.E.A.D-dog; reading motivation; motivation; effects; läshund; läsmotivation; motivation; effekter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om och hur pedagoger upplevde vilka effekter läshundar hade på elevers motivation för läsning i lågstadiet. Syftet var dessutom att ta reda på vilka sätt dessa pedagoger uppfattade effekterna. Läshundar ska hjälpa elever att utveckla sin läsning och bidra till elevers motivation till att läsa. LÄS MER

  5. 5. Barnet, pedagogen, miljön - och hunden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Hovenberg; Charlotte Johansson; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Hundassisterad pedagogik; Maktteori; Läroplan; Pedagogik; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi bidra med kunskap inom området hundassisterad pedagogik, HAP, och studiens huvudsyfte är att undersöka den eventuella potential HAP kan ha i förskola. Studien utgår från en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer med fyra HAP ekipage verksamma inom förskola och barn i de yngre åldrarna i skola. LÄS MER