Sökning: "Att måla på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Att måla på förskolan.
1. “Jag gillar att måla, fast det vet dom inte om.” : En kvalitativ studie om barns inflytande över förskolans fysiska miljö.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande i förskolan och vad detta kan innebära utifrån olika synsätt. Studien syftar till att undersöka hur barns inflytande kring den fysiska miljön på förskolan kan framstå i praktik. LÄS MER
2. Förskollärares arbete med konstaktiviteter : Barns utveckling i samband med konst och konstnärliga uttrycksformer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Konst ses som ett betydelsefullt kommunikationsverktyg där barnen ges möjlighet till att uttrycka sina tankar, ideer, åsikter och känslor. Arbetet med konst och dess uttrycksformer anses vara en viktig del i att ge barn en djupare förståelse, exempelvis för olika begrepp. LÄS MER
3. "Men puffärmarna fick stanna hemma" : En intervjustudie med småbarnsföräldrar om könsnormer och barnuppfostran
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur småbarnsföräldrar i medelklassområden i Stockholm resonerar kring det ständigt aktuella ämnet könsnormer och barnuppfostran. Sverige rankas ofta som ett av de mest jämställda länderna, men ojämställdhet finns fortfarande inom många olika sektorer i samhället – något som delvis kan kopplas till hur kön görs redan i småbarnsåldern. LÄS MER
4. "Bilar är coola och tjejer vill bara ha fina saker" : - En intervjustudie om barns föreställningar om könsnormer och begränsningar i en svensk förskola
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka barns föreställningar om könsnormer kring leksaker samt om de känner sig begränsade i förskolan på grund av kön. Studien är tidsaktuell och relevant i och med den nya revideringen i läroplanen för förskolan där det skrivs fram att könsmönster kan begränsa barns chans till utveckling och lärande. LÄS MER
5. Barns skapande - likheter och skillnader ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur barnen i åldrarna 1-5 år förhåller sig till skapande av tvådimensionella bilder ur ett genusperspektiv. Studien undersöker även hur förskollärare arbetar med skapande och genus i förskolan. LÄS MER