Sökning: "Att skriva sig till läsning via datorn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Att skriva sig till läsning via datorn.

  1. 1. ASL- att skriva sig till läsning : Datorn som skrivdidaktisk verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ryckertz; [2018]
    Nyckelord :ASL; en-till-en;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur fyra lärare utformar det tidiga läs- och skrivlärandet samt i vilken utsträckning datorn inkluderas i lärandet. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet, via en kvalitativ ansats med intervjuer och observationer har lärarna beskrivit och åskådliggjort hur de använder datorn i deras undervisning. LÄS MER

  2. 2. "Genom ASL-arbetet är man inte styrd av en lärobok" : Att skriva sig till läsning; ASL jämfört med traditionell läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Kristin Andersson; [2017]
    Nyckelord :ASL Att skriva sig till läsning ; Traditionell läs- och skrivundervisning; lärplatta;

    Sammanfattning : I takt med att samhället förändras erbjuds fler möjligheter i undervisningen. Från att skolan tidigare haft fokus på att lärandet styrts av läraren och läroboken har det lagts mer vikt på att eleverna ska vara med och påverka undervisningen och därmed bli kunskaps-producenter istället för kunskaps-konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Att skriva sig till läsning via datorn : Lärarens val?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Christine Palm; [2013]
    Nyckelord :Learning reading by writing on computers; Trageton; literacy; the reflective practitioner; Att skriva sig till läsning via datorn; Trageton; literacy; den reflekterande praktikern;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to examine why five primary school teachers chose to start using the method ”Learning reading by writing on computer” in their teaching. How do they perceive that the method works in their classroom and do they perceive that the method affect the children’s literacy? The study consists of a qualitative method in form of interviews with five primary school teachers and also some observations made by me in the classrooms. LÄS MER

  4. 4. Synen på en metod : Att arbeta med metoden ASL, Att skriva sig till läsning i en kommun och synen på metoden av olika aktörsgrupper.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Carolin Andersson; [2013]
    Nyckelord :Alternativa läroverktyg; ASL; Att skriva sig till läsning; En metod; Ljuda; Läsinlärning; Skriv- och läsundervisning; ViTal;

    Sammanfattning : Detta är en intervjustudie vars syfte är att belysa Synen på en metod, genom en intervjustudie med de olika grupper som arbetar med metoden ASL, Att skriva sig till läsning. En metod som förändrar den traditionella läs- och skrivundervisningen genom att byta ut pennan som skrivmedel mot datorn och tangentbordet. LÄS MER

  5. 5. Att skriva & läsa med alla sinnen : Läs-och skrivutveckling under ett Astrid Lindgren tema 

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cajsa Peterson; [2011]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; Astrid Lindgren; årskurs fyra; temaarbete; sinnen;

    Sammanfattning : Av egen erfarenhet har jag märkt att läsning inte längre ses som intressant hos dagens elever. Medier som finns i dagens samhälle har tagit över och den traditionella läs-och skrivundervisningen sker idag ofta från en dator. LÄS MER