Sökning: "Att undervisa i historia 1"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Att undervisa i historia 1.

  1. 1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  2. 2. Konsten att arbeta med flerspråkiga barn : En fenomenologiskt-hermeneutisk studie om förskollärares upplevelser av kompetens i arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sundström; Anthoula Papadopoulou; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; multilingual competence; experience; experiential learning; teacher competence; language development competence; didactics; didactic competence; Flerspråkighet; flerspråkig kompetens; erfarenhet; erfarenhetslärande; lärarkompetens; språkutvecklande kompetens; didaktik; didaktisk kompetens.;

    Sammanfattning : Flerspråkig didaktisk kompetens är ett ämne som diskuteras i forskning för förskolor och grundskolor på grund av att flerspråkiga barn har ökats i Sverige. Resultat från tidigare forskning visar exempelvis att lärare upplever att de inte har den nödvändiga kompetensen för att undervisa flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i årskurserna 4–6 – fokus på lokalhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Torkkel; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; historiemedvetande; historiebruk; ”den lilla historien”;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i den svenska skolan i årskurserna 4–6 ser på och undervisar om lokalhistoria. Data till studien samlades in genom en online enkätundersökning. LÄS MER

  4. 4. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  5. 5. Lärobokens uttryck och utrymme för interkulturalism : En analys av fyra gymnasiala historieläroböckers framställning av fyra stycken nedslag i USA:s historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Olsén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läroböcker är och har länge varit en central del för undervisningen i skolan, inte minst inomhistorieämnet där det finns mängder av olika författare och förlag som ägnar tid åt att producera läromedel i form av nyutkomna läroböcker år efter år. När förlag släpper nya böcker är det ofta upp till historielärare på skolor att välja vilken de vill arbeta med i sin undervisning. LÄS MER