Sökning: "Att undervisa om media"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Att undervisa om media.

  1. 1. Källkritik i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Hansson; Kevin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media- and information literacy; source criticism; Källkritik; informationssökning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att skapa kunskap om hur yrkesverksamma lärare i svenska resonerar kring undervisning i källkritik, samt hur de upplever sin egen kunskap i källkritik. Studien har utgått från två teoretiska perspektiv. Dels media- and information literacy (MIL), dels fyra undervisningsparadigm. LÄS MER

  2. 2. Genteknik i ett utmanande klassrum - vilka faktorer gör det svårt att undervisa om genteknik?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Kevin Andersson Sumalee; [2022-12-14]
    Nyckelord :Education; learning genetics; teaching genetics; genetically modified organisms; challenges in genetic engineering; teaching methods in biotechnology; educational strategies when teaching genetics;

    Sammanfattning : In recent years the research in genetic engineering and biotechnology have skyrocketed meaning there’s new tools and conditions caving the road for a scientific future. This has an important role in the education and preparing students for this scientific future. LÄS MER

  3. 3. Att fostra framtidens digitala medborgare : Vikten av digital källkritik och hur vi kan undervisa om den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Klara Ljungström Jotoft; Emmah Ekestolpe; [2022]
    Nyckelord :Civics; Digital Literacy; Information Literacy; Media Literacy; Source Credibility; Teaching; Upper Secondary School;

    Sammanfattning : In the context of Swedish students' difficulties to separate facts from opinions, we wanted to investigate why digital literacy, and especially source credibility, is important and how teachers in civics and the social sciences can teach students these skills. Studies show that upper secondary school students often turn to online sources when searching for information, rather than turning to traditional media. LÄS MER

  4. 4. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :CAMILLA SKYTT; Malin Lundberg; [2022]
    Nyckelord :kost; kostbudskap; reklam; media; konsumtion; hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER

  5. 5. "Man har bara porren som referens för sexualundervisningen" : En studie om högstadielärares erfarenheter av att undervisa i sex- och samlevnad

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lydia Langefalk; Fanny Lundberg; [2021]
    Nyckelord :sex- och samlevnadsundervisning; högstadieundervisning; högstadielärare; ungdomar; elevhälsa; kurator;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisningen har varit obligatorisk i skolan sedan 1955, däremot visade en nyligen gjord granskning av Skolinspektionen (2013) att lärare upplevde svårigheter när det kom till att undervisa i ämnet sex- och samlevnad. Granskningen visade också på ett stort behov av kompetensutveckling hos lärarna. LÄS MER