Sökning: "Att undervisa skönlitteratur"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Att undervisa skönlitteratur.

  1. 16. Makt och maktlöshet i Onåd : En studie om hur J.M. Coetzees roman Onåd kan användas i svenskundervisningens jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :John Borglin; [2020]
    Nyckelord :Class; discourse; Disgrace; equality; fiction; intersectionality; J.M. Coetzee; life conditions; race; sex; sexuality; Diskurs; intersektionalitet; J.M. Coetzee; jämställhet; klass; kön; livsvillkor; Onåd; ras; sexualitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studies syfte och forskningsfråga är att undersöka och besvara hur J.M. Coetzees roman Onåd kan förstås med utgångspunkt i de intersektionella kategorierna kön, ras och klass samt hur man som pedagog kan tillämpa romanen i den svenska gymnasieskolan för att diskutera och undervisa om jämställdhet och människors lika värde. LÄS MER

  2. 17. Lärarens högläsning : En kvalitativ intervjustudie om det gemensamma lärandet via högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Li Svensson; Alice Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :Lärares högläsning; skönlitteratur; årskurs 1-3; ämnesöverskridande arbete; intervju;

    Sammanfattning : Svenska grundskoleelevers läsförmåga har försämrats och i den aktuella läroplanen för grundskolan definieras högläsning inte som ett moment i undervisningen. Detta samtidigt som forskning visar att högläsning är ett viktigt arbetssätt för att främja elevers språkliga utveckling. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteratur i SVA-undervisning : En kvalitativ intervjustudie med SVA-lärarstudenter om skönlitteraturens roll i SVA-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lovisa Larsson; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; SVA-lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Skönlitteratur ska inkluderas i alla SVA-kurser (1, 2, 3) på gymnasiet enligt Gy11. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken roll SVA-lärarstudenter tycker att skönlitteraturen bör ha i SVA-undervisningen. LÄS MER

  4. 19. Nu ska vi läsa högt : - Utveckling av läsförståelse genom högläsning av skönlitteratur.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Qvennerstedt; Therése Swärd; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; högläsning; läsförståelsestrategier; boksamtal; undervisning i läsförståelse; hörförståelse; metakognition.;

    Sammanfattning : PISA-undersökningar har de senaste 15 åren visat på försämring av svenska elevers läsförståelse, men enligt den sista PISA-rapporten dokumenteras en viss ökning (Skolverket, 2016). Läsförståelse står i stark relation till hur elever klarar skolans mål. LÄS MER

  5. 20. När blir vargen vår bror egentligen? : Att undervisa i ekolitteracitet utifrån Michelle Pavers Vargbröder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therez Lindstedt Önneskog; Erika Wernbro; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; miljö; ekokritik; ekolitteracitetet; barn- och ungdomslitteratur; ämnesintegrerad undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Mänskliga handlingar förstör dagligen planeten vi bor på, men trots att vi numera är medvetna om problematiken görs det ändå inte tillräckligt för att förändra detta beteende. Undervisningen i den svenska skolan syftar bland annat till att främja elevernas respekt för miljön och visa dem ett hållbart levnadssätt. LÄS MER