Sökning: "Att vara dramapedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Att vara dramapedagog.

  1. 1. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Helena Lund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER

  2. 2. "Att koppla ihop nutid och historia" : En studie om olika pedagogers tankar och reflektioner av att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kål Berit Sens; [2015]
    Nyckelord :Dramapedagogik; förmedlande hjälpmedel; pedagoger inom museiverksamhet; dramapedagog; museipedagog; konstpedagog; museum; förmedlande arbete; intervju.;

    Sammanfattning : I uppsatsen beskrivs en dramapedagogs, en museipedagogs samt en konstpedagogs upplevelser kring sitt förmedlande arbete samt arbetsmetoder inom museiverksamhet. Syftet är att beskriva och förstå pedagogernas tankar och reflektioner kring att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökarna de undervisar samt de arbetsmetoder de använder under sitt förmedlande arbete. LÄS MER

  3. 3. Balansgång med fingertoppskänsla i gränsland : En kvalitativ studie om hur ledare för dramapedagogiskt arbete beskriver gränssättande mellan dramapedagogik och terapi

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Carlsson; [2013]
    Nyckelord :dramapedagog; dramapedagogik; drama; terapi; psykodrama; dramaterapi; gränsland; ledarroll;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ledare för dramapedagogiskt arbete med utsatta barn och ungdomar upplever och beskriver sin ledarroll. Fokus ligger på hur de beskriver skillnaden mellan dramapedagogik och terapi men främst hur de beskriver och hanterar ett gränsland i en dramapedagogisk verksamhet som kan tippa över i en terapeutisk situation. LÄS MER

  4. 4. Drama som magiskt möte : En undersökning med förskolebarn i fokus

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Mira Horovitz; [2010]
    Nyckelord :drama; förskolebarn; dramapedagogiskt arbete med små barn; närvaro; transcendens; fiktionsvärld; transformering; lek och lektillstånd.;

    Sammanfattning : Horovitz, M (2010). Drama som magiskt möte – en undersökning med förskolebarn i fokus. C-uppsats i dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle.Abstract Den här uppsatsen handlar om ”magiaspekten” i det dramapedagogiska arbetet med barn i förskoleåldern. LÄS MER

  5. 5. Har du roligt lilla vän? : En diskursiv undersökning om hur dramapedagoger uppfattar sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Flink; [2009]
    Nyckelord :Dramapedagogik; dramapedagog; diskurspsykologi yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur dramapedagoger uppfattar och framställer sin yrkesroll. Undersökningen är kvalitativ och använder fenomenologi som vetenskapsteoretisk utgångspunkt. För att skaffa material har en workshop och en intervju genomförts, båda inspirerade av metoderna fokussamtal och föreställningskartor. LÄS MER