Sökning: "Att vara dramapedagog"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Att vara dramapedagog.
1. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER
2. "Att koppla ihop nutid och historia" : En studie om olika pedagogers tankar och reflektioner av att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I uppsatsen beskrivs en dramapedagogs, en museipedagogs samt en konstpedagogs upplevelser kring sitt förmedlande arbete samt arbetsmetoder inom museiverksamhet. Syftet är att beskriva och förstå pedagogernas tankar och reflektioner kring att vara den förmedlande länken mellan museiföremål och besökarna de undervisar samt de arbetsmetoder de använder under sitt förmedlande arbete. LÄS MER
3. Balansgång med fingertoppskänsla i gränsland : En kvalitativ studie om hur ledare för dramapedagogiskt arbete beskriver gränssättande mellan dramapedagogik och terapi
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur ledare för dramapedagogiskt arbete med utsatta barn och ungdomar upplever och beskriver sin ledarroll. Fokus ligger på hur de beskriver skillnaden mellan dramapedagogik och terapi men främst hur de beskriver och hanterar ett gränsland i en dramapedagogisk verksamhet som kan tippa över i en terapeutisk situation. LÄS MER
4. Drama som magiskt möte : En undersökning med förskolebarn i fokus
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Horovitz, M (2010). Drama som magiskt möte – en undersökning med förskolebarn i fokus. C-uppsats i dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle.Abstract Den här uppsatsen handlar om ”magiaspekten” i det dramapedagogiska arbetet med barn i förskoleåldern. LÄS MER
5. Har du roligt lilla vän? : En diskursiv undersökning om hur dramapedagoger uppfattar sin yrkesroll
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur dramapedagoger uppfattar och framställer sin yrkesroll. Undersökningen är kvalitativ och använder fenomenologi som vetenskapsteoretisk utgångspunkt. För att skaffa material har en workshop och en intervju genomförts, båda inspirerade av metoderna fokussamtal och föreställningskartor. LÄS MER