Sökning: "Attention Deficit Hyperactivity Disorder"

Visar resultat 16 - 20 av 234 uppsatser innehållade orden Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

  1. 16. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  2. 17. Föräldrars upplevelse av sjukvården gällande sitt barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Maria Landström; Sara Schefvert; [2023]
    Nyckelord :Attention Deficit Disorder with Hyperactivity ADHD ; behandling; förälder; omvårdnad; upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ha ADHD påverkar många aspekter i livet. Barn kan ha svårigheter med att bibehålla uppmärksamhet, impulskontroll och känsloreglering. Sjuksköterskor möter barn med ADHD inom all hälso- och sjukvård. LÄS MER

  3. 18. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  4. 19. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ida Berg; [2023]
    Nyckelord :idrottslärare; KASAM; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; utmaningar;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER

  5. 20. Effekter av arbetsterapeutiska sociala interventioner hos barn med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Samuel Bladh; Rickard Jonsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Barn; Sociala interventioner; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning där symtom som till exempel ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet ofta förekommer. Dessa symtom uppkommer oftast i barndomen och uppmärksammas framför allt i skolmiljön där problem gällande impulsivitet och överaktivitet påverkar barnens uppmärksamhet. LÄS MER