Sökning: "Attitude-Behaviour Gap"
Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Attitude-Behaviour Gap.
11. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER
12. Hållbara fonder : Ett möjligt attitude-behaviour gap och orsakerna bakom
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: I Sverige har intresset för att investera i hållbara fonder ökat rejält de senaste åren och med detta följer också en stor ökning i utbudet av hållbara fonder. Känt sedan tidigare är också att det råder en definitionsproblematik på ämnet som adderar komplexitet till marknaden, detta då hållbarhet i sig är svårdefinierat. LÄS MER
13. Sustainable apparel consumption: the attitude-behavior gap among Swedish consumers : An exploratory study on Millennials and Generation X consumers´ purchasing habits
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Internationella HandelshögskolanSammanfattning : This thesis aims to investigate sustainable apparel purchasing habits from customers’ perspective with an emphasis on attitude-behaviour towards the phenomenon. Furthermore, the possible attitude-behaviour gaps are detected throughout the research, illustrating dissimilarities in sustainable apparel consumption and discrepancies between actual purchasing action and consumer attitude. LÄS MER
14. Vill du köpa en påse? : Tillgänglig information vid köpsituation kan bidra till en hållbar konsumtion.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Ständig förändring är strakt förknippat med modeindustrin, då nya trender och stilar tenderar att förändras kontinuerligt. I västvärlden konsumerar människor betydligt mer modeprodukter än vad naturens resurser tillåter. Modekonsumenterna fick dock en insyn av textilbranschens negativa miljöpåverkan år 2017. LÄS MER
15. REFLECTING AND LEARNING ABOUT SUSTAINABLE CONSUMPTION ONLINE. The oxymoron of a food retailer’s effort to educate the general public about sustainable consumption issues.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : The general purpose of this study is to explore how respondents understand a Swedish food retailer’s recommendations and efforts to educate the general public on sustainable consumption issues on their website. More specifically the aim is to explore how these recommendations interplay with the respondents’ reasoning, if there is an attitude-behaviour gap in what they already know and agree with and if they express willingness to change habits in line with more sustainable consumption. LÄS MER