Sökning: "Attitude-Behaviour Gap"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Attitude-Behaviour Gap.

  1. 11. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amadeus Hedenör; Victor Rotting; [2019]
    Nyckelord :Slow fashion; attitude-behaviour gap; sustainable; ethics; consumer behaviour; consumer culture theory; price; buying process; Slow fashion; attityd-beteende-gap; hållbarhet; etik; konsumentbeteende; consumer culture theory; pris; köpprocessen;

    Sammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER

  2. 12. Hållbara fonder : Ett möjligt attitude-behaviour gap och orsakerna bakom

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Fredrik Boberg; Viktor Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Attitude-behaviour gap; sustainability and mutual funds; Attitude-behaviour gap; hållbarhet och fonder;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har intresset för att investera i hållbara fonder ökat rejält de senaste åren och med detta följer också en stor ökning i utbudet av hållbara fonder. Känt sedan tidigare är också att det råder en definitionsproblematik på ämnet som adderar komplexitet till marknaden, detta då hållbarhet i sig är svårdefinierat. LÄS MER

  3. 13. Sustainable apparel consumption: the attitude-behavior gap among Swedish consumers : An exploratory study on Millennials and Generation X consumers´ purchasing habits

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Nike Moon; Eszter Bordi; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; apparel; consumption; Millennials; Generation X; attitude; behaviour;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate sustainable apparel purchasing habits from customers’ perspective with an emphasis on attitude-behaviour towards the phenomenon. Furthermore, the possible attitude-behaviour gaps are detected throughout the research, illustrating dissimilarities in sustainable apparel consumption and discrepancies between actual purchasing action and consumer attitude. LÄS MER

  4. 14. Vill du köpa en påse? : Tillgänglig information vid köpsituation kan bidra till en hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Nyström; [2019]
    Nyckelord :The attitude-Behaviour gap; One Bag Habit; Sustainable consumption; Identification of needs; Shopping bags; Attityd-beteende gapet; One Bag habit; Hållbar konsumtion; Behovsidentifikation; Bärkassar;

    Sammanfattning : Ständig förändring är strakt förknippat med modeindustrin, då nya trender och stilar tenderar att förändras kontinuerligt. I västvärlden konsumerar människor betydligt mer modeprodukter än vad naturens resurser tillåter. Modekonsumenterna fick dock en insyn av textilbranschens negativa miljöpåverkan år 2017. LÄS MER

  5. 15. REFLECTING AND LEARNING ABOUT SUSTAINABLE CONSUMPTION ONLINE. The oxymoron of a food retailer’s effort to educate the general public about sustainable consumption issues.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anastasiia Druzhinina; [2018-07-04]
    Nyckelord :Sustainable Consumption; Informal Learning; Retail;

    Sammanfattning : The general purpose of this study is to explore how respondents understand a Swedish food retailer’s recommendations and efforts to educate the general public on sustainable consumption issues on their website. More specifically the aim is to explore how these recommendations interplay with the respondents’ reasoning, if there is an attitude-behaviour gap in what they already know and agree with and if they express willingness to change habits in line with more sustainable consumption. LÄS MER