Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Landén; Nazmee Noor; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Attitude-Behavior Gap ABG ; Consumer behavior; Clothing industry; Sustainability; Ethical consumtion;

    Sammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER

  2. 2. Planned Obsolescence: A deal-breaker for smartphone consumers or not? : A qualitative study of sustainable consumers’ behaviour around Planned Obsolescence - The case of smartphones

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Måns Nilsson; Javier Lobo Perez; [2022]
    Nyckelord :Planned Obsolescence; smartphones; sustainable consumers; sustainable consumer behaviour; sustainable consumption; Attitude-Behaviour-Gap;

    Sammanfattning : Planned Obsolescence is a threat to sustainability and is a practice that has increased in recent years. Manufacturers and companies are often blamed, but recent research has shown that consumers play a significant role and thus hold considerable responsibility for Planned Obsolescence practices. LÄS MER

  3. 3. Are you as green as the Grinch - or is it just an illusion?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Persson; Linnea Svensson; [2022]
    Nyckelord :Attitude-behaviour gap; online consumer behaviour; green consumption; green marketing; green communication strategies; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: The purpose of this thesis is to reveal what critical factors affect the attitude-behaviour gap when consuming green apparel online, and what aspects in retailers’ green communication strategies are perceived to have an influence on performing green consumer behaviour online. Theoretical perspective: An own illustration of a theoretical framework has emerged from the reviewed literature. LÄS MER

  4. 4. Hur högt värderar Generation Z i Sverige hållbara matvaruprodukter : En småskalig kvantitativ studie om Generation Z:s köpbeteende i relation till hållbara matvaruprodukter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :David Hulldin; Lina Lennartsson; [2022]
    Nyckelord :Generation Z; Köpbeteende; Attitude-behavior gap; Hållbara matvaruprodukter; Pris; Låg ekonomisk standard; Produktkvalitet; Kompensationsbeteende;

    Sammanfattning : Utvecklingen och den ökade medvetenheten om hållbarhet i dagens samhälle, har lett till en ökad efterfrågan av hållbara matvaruprodukter. Det var därmed av intresse att undersöka denna utveckling inom Generation Z. LÄS MER

  5. 5. Fast fashion vs hållbar konsumtion - gapet mellan uttryck och agerande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Maja Wallner; Linnéa Englund; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhet; Fast fashion; The attitude-behaviour green gap; Hållbar konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka de främsta faktorerna till varför unga svenska kvinnor konsumerar fast fashion i en tid präglad av ett fokus på hållbarhet. Motsättningarna mellan köpintentionerna och dagens hållbarhetsfokus skapar ett gap mellan konsumenternas agerande och uttryck vilket undersöks genom åtta faktorer för att utse den mest betydande. LÄS MER