Sökning: "Attityd och beteendegap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Attityd och beteendegap.

  1. 1. Gen Z & hållbar modekonsumtion online : En kvalitativ studie om Gen Z:s attityder gentemot hållbar modekonsumtion online

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elenore Juliusson; Tarek Elias Mohsen; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; planerat beteende; avsikt-beteendegap; konsumtion; generation Z; hållbart mode;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elenore Juliusson (98/07/17) Tarek Elias Mohsen   (92/09/21) Titel:   Gen Z & hållbar konsumtion online Handledare:  Sara Melén Hånell Nyckelord:  Hållbarhet, planerat beteende, avsikt-beteendegap,  konsumtion, generation Z, hållbart mode   Forskningsfråga: Hur översätts Gen Z:s attityd när det kommer till köpbeteende online     med fokus på mode och hållbarhet?  Syfte:   Studien undersöker Gen Z:s attityd till hållbar modekonsumtion och    vad som påverkar deras köpbeteende online. Metod:  Kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Reffär : Handcrafted sustainable design

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Fia-Maria Näslund; [2022]
    Nyckelord :Cirkulär design; Hantverk; Sömnad; Modeindustri;

    Sammanfattning : Att uppnå cirkulär design ställer många krav på designbranschen, men det ställer även vissa krav på den enskilda individen. Forskning visar att människor idag är mycket miljömedvetna men inte lika benägna att faktiskt agera och göra en skillnad. LÄS MER

  3. 3. Klimatkompenserat leveransalternativ : En kvantitativ studie om miljöengagemang och dess betydelse vid konsumenters val av och betalningsvilja för ett klimatkompenserat leveransalternativ

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Carlsson; Emma Tegstam; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; environmental commitment; climate-compensated delivery options; willingness to pay; low-cost high-cost model; self-control capacity; eco-debt; moral licensing; attitude and behavior gap.; E-handel; miljöengagemang; klimatkompenserade leveransalternativ; betalningsvilja; lågkostnads- högkostnadsmodell; självkontrollkapacitet; ekoskuld; moral licensing; attityd- och beteendegap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som en del av den digitala utvecklingen har e-handeln vuxit med stormsteg de senaste åren. Parallellt med denna utveckling finns det ett växande fokus på miljömässig hållbarhet, vilket gör att e-handeln, ur miljösynpunkt, framstår som negativ. LÄS MER

  4. 4. Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sebastian Lindblom; Stina Hägg; Elin Rådberg; [2021]
    Nyckelord :Second hand; barriers; motive; attitudes; theory of planned behaviour; the buying process. 4; Second hand; barriärer; motiv; attityder; teori om planerat beteende; köpprocessen.;

    Sammanfattning : Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. LÄS MER

  5. 5. Konsumenten och matsvinn : En studie om hur svenska konsumenters inköp av livsmedel påverkats av en global pandemi samt konsumenters attityd-beteendegap i relation tillmiljömedvetenhet och matsvinn

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Diana Bagheri; Joakim Egana Otarola; [2021]
    Nyckelord :Food Waste; Covid-19 Pandemic; Consumer Behaviour; Attitude Behaviour Gap; Environmental awareness; Matsvinn; Covid-19 pandemin; Konsumentbeteende; Attitude Behaviour Gap; miljömedvetenhet;

    Sammanfattning : Introduktion: Utbrottet av Covid-19 pandemin har lett till förändrade vanor och beteenden. Det framhålls att konsumenter blir alltmer miljömedvetna samtidigt som hushållen är den sektor där mest matsvinn uppstår. LÄS MER