Sökning: "Attityd till språk"
Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden Attityd till språk.
1. Språkdidaktiska metoder i det flerspråkiga klassrummet : En dokumentanalys av Lgr22 och Skolverkets Lärportal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum behandlas i Skolverkets Läroplan (Lgr22) samt vilka didaktiska stöd som finns på Skolverkets Lärportal för språkundervisningen i flerspråkiga klassrum. Metoden är hermeneutisk och undersökningen grundar sig på dokument- och innehållsanalys. LÄS MER
2. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER
3. I lunchrummet ska man tala svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Flerspråkiga resurser är viktiga i hemtjänsten för att kunna möta alla brukare. Syftet med studien är att utreda flerspråkig hemtjänstpersonals attityder till flerspråkiga resurser i arbetet. Detta undersöks genom en enkät. LÄS MER
4. Vilka förutsättningar har förskollärare i arbetet med att utveckla barns modersmål? : En kvalitativ studie om modersmålsutveckling i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sin möjlighet att arbeta med läroplansmålet “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska” (Skolverket 2018, s.14) samt vilka förutsättningar som förskollärare upplever sig få av andra i detta arbete. LÄS MER
5. Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)Sammanfattning : I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. LÄS MER