Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 357 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. SJUKSKÖTERSKORS ATTITYDER TILL PATIENTER MED DIAGNOSEN EMOTIONELLT INSTABILT PERSONLIGHETSSYNDROM
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS) är en psykiatrisk diagnos som medför betydande svårigheter inom emotionell reglering, interpersonella relationer och impulskontroll samt medför symtom som bland annat självskadebeteende, suicidalitet, känslomässig reaktivitet, kronisk tomhet och en rädsla för att bli övergiven. Riskfaktorer för att utveckla EIPS är exponering för en invaliderande miljö och traumatiska upplevelser under barndomen. LÄS MER
2. Sjuksköterskans erfarenheter vid omvårdnad av patienter med självskadebeteende : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Självskadebeteende kopplas ofta ihop med psykiatriska tillstånd så som depression och ångestsyndrom och en vanlig uppfattning är att syftet med beteendet är suicidalt. Självskada används ofta som en strategi för att reglera negativa känslor. LÄS MER
3. Exkursion i bildämnet : Lärande utanför klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka begreppet exkursion och utforska lärarens perspektiv på exkursionen som en pedagogisk metod. I det insamlade empiriska materialet analyserar vi tematiskt exkursionen i bildämnet som lärandemetod, samt hur lärare anser dessa upplevelser påverkar eleverna. LÄS MER
4. Operationsteamets erfarenheter av simulering för att träna icke-tekniska färdigheter
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Operationsteam verkar i en riskfylld miljö. Operationssjukvården utgörs av komplexa samband mellan högteknologiska processer, vilket gör att operationsteam behöver samverka och prestera under utmanande förhållanden. För den kirurgiska patienten innebär detta ett flertal risker. LÄS MER
5. Attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande. Intervju med åtta elever som har problem med sina betyg
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med min forskning är att undersöka elevers attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning och vad i deras skolmiljö och övriga vardag som påverkat dessa enligt de själva. Teori: Illeris lärandeteori / Psykodynamiska perspektivet Metod: Åtta elever har intervjuats, de är mellan 16 och 18 år och intervjuerna fokuserar på deras attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande samt vad som enligt de själva påverkat dessa. LÄS MER