Sökning: "Attraktion"

Visar resultat 1 - 5 av 225 uppsatser innehållade ordet Attraktion.

  1. 1. Attraktionens påverkan i rekryteringsprocessen : en kvantitativ studie om kognitiva fördomar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Sara Bujila; Sophia Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Cognitive biases; halo effect; attraction; first impression; recruitment; job suitability; Kognitiva fördomar; haloeffekten; attraktion; första intrycket; rekrytering; job suitability;

    Sammanfattning : The study was based on cognitive biases with the aim of investigating the extent to which the individual's physical appearance affects the hiring process, and whether individuals who are perceived as more attractive are ascribed more positive characteristics. The study was conducted with a quantitative method, where the data collection was done via an online survey with 62 respondents, the majority of whom had previous experience of decision- making in a recruitment context. LÄS MER

  2. 2. Flexibilitetens Attraktion: En undersökning av hur unga vuxna upplever organisationsbeskrivningar i arbetsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ebba Arnell; Eleonore Karin Marie Björling; [2024]
    Nyckelord :Person-organization fit; person-organization value fit; flexibilitet; unga vuxna; attraktion till organisationer; värdering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som en följd av Covid-19 har flexibilitet ökat på arbetsmarknaden samtidigt som unga vuxna inom kort utgör den huvudsakliga arbetskraften. Målsättningen var därför att förstå hur unga vuxna upplever flexibilitet inom organisationer. LÄS MER

  3. 3. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER

  4. 4. Produktdesign mot ohållbar fimpning : Hur kan produktdesign bidra till ett mer hållbart samhälle genom en wearable som uppmuntrar till goda fimp-praktiker?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tindra Hinderot-Flogin; [2023]
    Nyckelord :product design; design; cigarette butts; littering; sustainability; nudging; design for sustainable behavior; wearable; Produktdesign; design; fimpar; nedskräpning; hållbar utveckling; nudging; wearable;

    Sammanfattning : Projektet har utforskat hur produktdesign i form av en wearable kan bidra till en hållbar utveckling genom att uppmuntra till ordentligt avfallshantering av fimpar så att de inte hamnar löst i naturen. Studien grundar sig i designteorierna hållbar utveckling, design for sustainable behavior och nudging. LÄS MER

  5. 5. Faktorer för att attrahera och behålla personal : En litteraturstudie om employer branding

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Elina Petersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att sammanställa och analysera aktuell forskning om faktorer inom employer branding och deras inverkan på anställdas attraktion och behållning i organisationer. Det teoretiska ramverket har fokus på begreppet employer branding, dess uppkomst och betydelse. LÄS MER