Sökning: "Attraktiv Arbetsgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 211 uppsatser innehållade orden Attraktiv Arbetsgivare.

  1. 1. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  2. 2. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER

  3. 3. Personalvetarstudenters upplevelser av vad som är en attraktiv arbetsgivare inom HR-området

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Amanda Saad; Maja Wiksell; [2023]
    Nyckelord :attraktiv arbetsgivare; generation Z; organisationskultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka personalvetarstudenters upplevelser av vad som är en attraktiv arbetsgivare inom HR-området. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod och byggde på tio semistrukturerade intervjuer. Materialet från intervjuerna analyserades med hjälp av induktiv tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Vem är grundskolläraren ni söker efter? : - En diskursanalys av lediga lärartjänster i Norrbottens län

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hannah Ersson; [2023]
    Nyckelord :Grundskollärare; Norrbotten; platsannonser; diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur grundskollärare diskursivt konstrueras i relation till kön, klass och plats i platsannonser riktade mot glest befolkade kommuner. Urvalet av platsannonser som utgjort datamaterialet är 74 platsannonser som insamlats mellan den 27 mars 2023 till den 26 april 2023 från Arbetsförmedlingens digitala platsbank. LÄS MER

  5. 5. Personalen i första hand : En studie om arbetsmotivation hos nyanställda på Ålandsbanken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Sorsa; Rebecca Grebestam; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmotivation; Företagskultur; Nyanställda;

    Sammanfattning : Studien syfte är att undersöka hur ett mindre företag kan arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Det genom att undersöka hur de kan attrahera, motivera och påverka sin personal genom värderingar och företagskultur för att på så sätt klara sig på marknaden och förbli konkurrenskraftiga. LÄS MER