Sökning: "Attraktiva arbetsgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden Attraktiva arbetsgivare.

  1. 1. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Att leda både här och där : Chefers hantering av paradoxer i det hybrida arbetslivet

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Martina Bruzelius; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; flexible work; teleworking; activity-based working; ABW; COVID-19; post-pandemic; Hybridarbete; flexibla arbetssätt; flexibelt arbete; distansarbete; aktivitetsbaserat arbetssätt; ABW; COVID-19; post-pandemi;

    Sammanfattning : Distansarbetet under COVID-19-pandemin påskyndade den digitala transformeringen av arbetslivet och förskjutningen mot ökat hybridarbete. När arbete på heltid på ett fysiskt kontor utmanas som norm kan yteffektiviserande och flexibla kontorslösningar, t.ex. aktivitetsbaserat arbetssätt, bli mer attraktiva för arbetsgivare. LÄS MER

  4. 4. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER

  5. 5. Strategisk kompetensförsörjning : En kvalitativ studie om att vara en attraktiv & konkurrenskraftig arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Hessel; Emma Karlsson; [2023]
    Nyckelord :competence supply; competence need; employer branding; talent management; attractive employer; human resources; kompetensförsörjning; kompetensbehov; employer branding; talent management; attraktiv arbetsgivare; human resources;

    Sammanfattning : Bakgrund: Framväxten av human resource management (HRM) tog fart under 80-talet som ett svar på en ökad medvetenhet kring att medarbetarna och den kompetens de besitter har en central roll för organisationens framgång och konkurrenskraft. Utmaningen för organisationer i dagens samhälle handlar om att integrera arbetet med HRM på ett strategiskt plan med de övergripande verksamhetsmålen. LÄS MER