Sökning: "Audiobook"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet Audiobook.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. Teaching with Audiobooks in an EFL Classroom : The Didactical Benefits of Envisionment, Inclusion, and Narration in Audiobooks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cynthia Castillo Silva; Esin Alatas; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; The Graveyard Book; EFL students; Printed book;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate how audiobooks can be used didactically in the EFL classroom. The research questions are: “How do EFL students perceive and visualize the storyworld when listening to audiobooks?”, “Does EFL students’ comprehension differ when listening to an audiobook as opposed to reading a printed book”, and lastly, “What are the benefits of using audiobooks didactically in an EFL classroom?”. LÄS MER

  3. 3. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  4. 4. Den digitala bokens tidsålder : En diskursanalytisk undersökning av debatten om e- och ljudböcker i Biblioteksbladet under åren 2012–2020

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingren Ahlman Sarah; [2023]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; folkbibliotek; biblioteksdebatt; e-böcker; ljudböcker; digitala böcker; diskursteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse which themes, discourses and positions can be identified in the public e- and audiobook debate in the Swedish library journal Biblioteksbladet between the years 2012-2020. Using discourse analysis as methodological framework, various conflict areas have been sorted into economic, juridical, technical and accessibility related themes. LÄS MER

  5. 5. "På något sätt måste jag ju få i mig böckerna" : En jämförelse av varför ljudboksläsaren och den traditionella läsaren läser som de gör

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Larsson Jennie; [2023]
    Nyckelord :Audiobook; audiobook reading; traditional reading; sound reading; visual reading; Sten Furhammar; ljudbok; ljudboksläsning; traditionell läsning; läsa med öronen; läsa med ögonen; Sten Furhammar;

    Sammanfattning : By exploring how people read, one can also discover how to promote reading. This master’s thesis explores the different reasons and ways in which audiobook readers and traditional readers read. LÄS MER