Sökning: "Audiologi barn hörselnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Audiologi barn hörselnedsättning.

  1. 1. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Petersson; [2021]
    Nyckelord :Språkförmåga Cochleaimplantat Hörselnedsättning Talexponering Exekutiva funktioner; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER

  2. 2. Upplevd hörselstatus hos förskollärare i traditionella- samt hörselintegrerade förskolor – En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johncoln Phan; Gisela Erixon; [2017-06-29]
    Nyckelord :Audiologi; förskollärare; ljudmiljö; buller; hörselintegrerad förskola; hörselstatus;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att kartlägga och jämföra den upplevda hörselstatusen hos förskollärare i traditionella förskolor (TF) samt hörselintegrerade förskolor (HIF). Den upplevda ljudmiljön på förskolorna kommer även att undersökas och jämföras. LÄS MER

  3. 3. SPRÅKUTVECKLINGEN HOS BARN OCH UNGDOMAR MED UNILATERAL HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Maria Bjureen; [2017-06-12]
    Nyckelord :Barn; ungdomar; unilateral hörselnedsättning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsats/Examensarbete: Självständigt vetenskapligt arbete i Audiologi, 15 hp Program och/eller kurs: Audionomprogrammet, AUD 620 Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Traci Flynn Examinator: André Sadeghi Rapport nr: xx (ifylles ej av studenten/studenterna) Nyckelord: Barn, ungdomar, unilateral hörselnedsättning, språkutveckling Bakgrund: Förstärkning ges för att minimera de negativa effekterna som en hörselnedsättning har på språkutvecklingen. För att upptäcka en hörselnedsättning vid tidigt skede används hörselscreening. LÄS MER

  4. 4. Taltydlighet hos barn med cochleaimplantat, hörapparat och normal hörsel: en indikator för begränsningar inom andra språkliga domäner?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Andersson; Maria Karlsson; Tobias Torhell; [2014]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Barn med mild till svår hörselnedsättning och cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) uppvisar ofta nedsatt eller försenad utveckling inom språkliga områden. För korrekt och effektiv intervention är det viktigt att kartlägga vilka språkliga förmågor som är nedsatta samt vilka samband som finns mellan dessa. LÄS MER

  5. 5. En validering och normering av det svenska frågeformuläret PEACH Rating Scale och en översättning, validering och normering på svenska av frågeformuläret ABEL

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Pernilla Kile; Malin Svensson; [2014]
    Nyckelord :PEACH Rating Scale; utvärderingsverktyg; barn; ABEL; frågeformulär; översättning; föräldrarnas bedömning; hörapparater; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är viktigt att utvärdera hörapparatsanpassning på små barn med kompletterande skattningsfrågeformulär som kan ge en mer verklighetsbaserad bild av barnets lyssnarbeteende i barnets vardagliga miljö, och hur det utvecklas över tid. Syfte: Syftet med denna studie är att validera och normera frågeformuläret Parent’s Evaluation of Aural/oral Performance of Children (PEACH Rating Scale) och att översätta frågeformuläret Auditory Behaviour in Everyday Life (ABEL) till svenska, samt validera och normera formuläret för normalhörande barn i åldrarna 1-74 månader. LÄS MER