Sökning: "Audiologi barn"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden Audiologi barn.

  1. 1. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Cronquist; Ina Sebbelov; [2023]
    Nyckelord :orddefinitioner; abstrakta substantiv och verb; innehåll och form; socioekonomisk status; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER

  2. 2. Kommunikationsförmåga hos barn med cerebral pares: En registerstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ellen Hurtig; Mathilda Gunnarsson Vinqvist; [2023]
    Nyckelord :Cerebral Pares; Communication Function Classification System CFCS ; Kommunikation; Uppföljningsprogram för cerebral pares CPUP ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skattad nivå i Communication Function Classification System (CFCS) förändras mellan tre skattningstillfällen (2018-2020-2022) för barn med cerebral pares i åldrarna 0–18 år. Syftet var även att undersöka hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt. LÄS MER

  3. 3. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  4. 4. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER

  5. 5. Förbättrad design av en tittlåda för att skatta hörsel hos yngre barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ebba Wallenberg; Agnes Möller; [2023]
    Nyckelord :Tittlåda; audiometri; audiometry; VRA; Visual Reinforcement Audiometry; audiologi; visuell belöningsaudiometri; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In order for the central auditory organs and auditory cortex to develop correctly, auditory stimulation is required from an early age. Due to this, it is vital to identify children with a hearing impairment as quickly as possible. LÄS MER