Sökning: "Audiologi"
Visar resultat 21 - 25 av 313 uppsatser innehållade ordet Audiologi.
21. Utvecklingen av ordföljdsmönster hos barn med språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka huruvida svensktalande barn med språkstörning (developmental language disorder, DLD) uppvisar en preferens för rak SV-ordföljd, undersöka hur distributionen av rak och omvänd XVS-ordföljd förändras över tid, och jämföra antalet förekomster av den ogrammatiska XSV-strukturen hos barnen med språkstörning jämfört med barn med typisk språkutveckling. Metod: Ortografiska transkriptioner av spontantal mellan barn med språkstörning (n = 7, 3;11-10;6 år;månader), åldersmatchade (n = 7 vid varje tillfälle) och språknivåmatchade samtalspartners (n = 7 vid varje tillfälle) från tre bedömningstillfällen kodades efter ordföljdstyp. LÄS MER
22. Wideband Acoustic Immittance som diagnostiskt verktyg inom audiologi vid utredning av otoskleros : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
23. Kartläggning av läkningsprocess och subjektiva röstbesvär hos patienter med stämveckspolyp
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att kartlägga läkningsprocessen för stämveckspolyper efter invasiv eller icke-invasiv behandling. Metod: Pågående röstbesvär hos patienter (n=28) som tidigare hade haft stämveckspolyp bedömdes genom självskattningsformuläret voice handicap index 11 (VHI-11). LÄS MER
24. Skattningsformulär för vårdnadshavare gällande barns språkliga förmåga
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Denna pilotstudie hade syftet att översätta Ottems norska skattningsformulär (2009) för bedömning av barns språkliga förmågor i den tidiga skolåldern till svenska. Metod: De 20 påståendena i Ottems formulär (2009) översattes från norska till svenska. 144 barn mellan 6 och 12 år som rekryterades från skolor deltog i studien. LÄS MER
25. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER