Sökning: "Audiologi"

Visar resultat 6 - 10 av 313 uppsatser innehållade ordet Audiologi.

  1. 6. Förekomst av språkångest hos yrkesverksamma logopeder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hoda El-Balmouni; [2023]
    Nyckelord :Expressiv språklig förmåga; språkångest; andraspråk; språkanvändning; logoped; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Studien syftade till att undersöka om logopeder som inte har svenska som förstaspråk upplever mer språkångest jämfört med dem som har svenska som förstaspråk när de använder sin expressiva språkliga förmåga på svenska. LÄS MER

  2. 7. Hur väl kan elever i årskurs 2 och 3 lyssna, förstå och minnas? En studie om sambandet mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Elin Westerberg; Michelle Dzgoeva; [2023]
    Nyckelord :listening comprehension; narrative ability; nonword repetition; receptive vocabulary; word comprehension; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa eventuella samband mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse hos elever i årskurs 2 och 3. Metod: Testning av nonordsrepetition, narrativ hörförståelse samt ordförståelse genomfördes med testmaterial Crosslinguistic Nonword Repetition Test, Lyssna, förstå och minnas samt deltest Ordförståelse från Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga. LÄS MER

  3. 8. Logopeders erfarenhet av och inställning till videobesök för behandling - en enkätundersökning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Hansson; Wilma Ståhl; [2023]
    Nyckelord :digitala vårdbesök; videobesök; inställning; erfarenhet; enkätundersökning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka erfarenheten av och inställningen till videobesök för behandling bland logopeder i Region Skåne. Studien syftar även till att undersöka vilka diagnosområden logopederna anser vara mest lämpade för videobesök. LÄS MER

  4. 9. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  5. 10. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER