Sökning: "Augmentative and Alternative Communication AAC"
Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden Augmentative and Alternative Communication AAC.
21. PODD i interaktion : - En samtalsanalytisk fallstudie av interaktion med AKK
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : ABSTRACT Background: A language is an individual tool for stimulating and organizing concepts and thinking. Through a language, the individual is also given opportunities to understand the outside world and himself. LÄS MER
22. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER
23. The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) - Översättning och anpassning till svenska : En jämförelse med resultatet på MCST-A och förmåga att kommunicera med AKK
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Personer med afasi lider ofta av sina språkliga svårigheter och upplever dem som ett allvarligt problem. När förmågan till effektiv kommunikation genom talat språk inte räcker till kan ett Alternativt och Kompletterande Kommunikationssätt (AKK) behövas. LÄS MER
24. Bilder som stör eller bilder som stöd : Placering av bilder som alternativ och kompletterande kommunikation i allmänna utrymmen på en daglig verksamhet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : People with moderate intellectual disability often have communication difficulties and are in need of augmentative and alternative communication, AAC, to replace lacking speech and/or language comprehension. It is imperative that support in the form of AAC is found in the environments where everyday interactions occur. LÄS MER
25. TAKK är alltid laddat : Lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK som kommunikativt stöd för elever i grundsärskolan. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tre lärare och två klassassistenter, som i sin profession praktiserade TAKK i interaktion med eleverna. LÄS MER