Sökning: "Augmentative and Alternative Communication AAC"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden Augmentative and Alternative Communication AAC.

  1. 21. PODD i interaktion : - En samtalsanalytisk fallstudie av interaktion med AKK

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Julia Bergstrand; Julia Contreras; [2019]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication AAC ; Cerebral Palsy; Pragmatic Organized Dynamic Display PODD ; Conversation Analysis; Interaction; Conversation; Communicative Project; Social Action; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Cerebral Pares; Pragmatisk Organiserad Dynamisk Display PODD ; Conversation Analysis; interaktion; samtal; kommunikativa projekt; social handling;

    Sammanfattning : ABSTRACT Background: A language is an individual tool for stimulating and organizing concepts and thinking. Through a language, the individual is also given opportunities to understand the outside world and himself. LÄS MER

  2. 22. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER

  3. 23. The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) - Översättning och anpassning till svenska : En jämförelse med resultatet på MCST-A och förmåga att kommunicera med AKK

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Emanuel Nilsson; Petra Pichler; [2018]
    Nyckelord :Aphasia; translation; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Augmentative and Alternative Communication; AAC; Classification of Communicators with Aphasia; SLP; speech and language pathology; speech and language therapy; speech and language therapist; Logopedi; afasi; AKK; översättning; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; Garretts kommunikatörsnivåer; hjälpmedel; test; bedömningsmaterial; kommunikation; kommunicera; kommunikationssvårigheter; bildbaserad; AKK-strategi; partnerberoende kommunikatör; självständig kommunikatör; lågteknologisk AKK; högteknologisk AKK;

    Sammanfattning : Personer med afasi lider ofta av sina språkliga svårigheter och upplever dem som ett allvarligt problem. När förmågan till effektiv kommunikation genom talat språk inte räcker till kan ett Alternativt och Kompletterande Kommunikationssätt (AKK) behövas. LÄS MER

  4. 24. Bilder som stör eller bilder som stöd : Placering av bilder som alternativ och kompletterande kommunikation i allmänna utrymmen på en daglig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Liisa Keshmiri; [2018]
    Nyckelord :Intellectual disability; Augmentative and Alternative Communication; vertical integration; Intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation; vertikal integrering;

    Sammanfattning : People with moderate intellectual disability often have communication difficulties and are in need of augmentative and alternative communication, AAC, to replace lacking speech and/or language comprehension. It is imperative that support in the form of AAC is found in the environments where everyday interactions occur. LÄS MER

  5. 25. TAKK är alltid laddat : Lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Karin Hellquist; [2018]
    Nyckelord :language; Alternative Augmentative Communication; Keyword Signing; compulsory school for learning disabilities; teacher; classassistent; communication; interaction; participation; learning; sociocultural perspective; communicative relationshiporiented perspective; språk; Alternativ Kompletterande Kommunikation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation; grundsärskola; lärare; klassassistenter; kommunikation; interaktion; delaktighet; lärande; sociokulturellt perspektiv; kommunikativa relationsinriktade perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK som kommunikativt stöd för elever i grundsärskolan. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tre lärare och två klassassistenter, som i sin profession praktiserade TAKK i interaktion med eleverna. LÄS MER