Sökning: "Auktoritärt"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade ordet Auktoritärt.

  1. 1. Det enda som syns över vattenytan är toppen på isberget : En kvalitativ undersökning om hur ledarstilen påverkar medarbetare utifrån genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hannah Engström; Mikael Bäck; [2024]
    Nyckelord :Leadership; Gender; Psychosocial work environment; Work environment; Ledarskap; Genus; Psykosocial arbetsmiljö; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skapa en djupare förståelse kring hur ledarskapet och ledarens kön påverkar individens psykosociala arbetsmiljö. Frågeställningarna som skulle förklaras var: hur ser det önskade resultatet av ledarskapets inverkan på den psykosociala arbetsmiljön ut? Hur ser det upplevda/faktiska ledarskapets inverkan på den psykosociala arbetsmiljön ut? Hur upplevs ledarens kön inverka på den psykosociala arbetsmiljön? Den tidigare forskningen visar på att det finns ett visst samband mellan vad som kännetecknar manligt och kvinnligt ledarskap i form av transformativt och transaktionellt ledarskap. LÄS MER

  2. 2. Auktoritet – En nödvändighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anton Eberius; [2023-06-08]
    Nyckelord :auktoritet; auktoritär; legitimitet; lärarperspektiv; lärarauktoritet; karisma;

    Sammanfattning : Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. LÄS MER

  3. 3. Den digitala modelläsaren : En diakron modelläsaranalys av Försäkringskassans konstruerade identiteter i informationsbroschyrer från 1969-1980 och på sociala medieplattformen Instagram från 2020-talet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Anestad Nilsson; Isabelle Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Modelläsare; socialsemiotik; multimodalitet; interpersonell betydelse; Försäkringskassan; informationsbroschyrer; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa en djupare förståelse för hur olika modelläsare konstrueras i externkommunicerande texter från Försäkringskassan ur ett diakront perspektiv. Modelläsaren är en prototypisk läsare som är inbyggd i texter och besitter en viss social identitet. LÄS MER

  4. 4. Det auktoritära ledarskapet idag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Rowson; Albin Thurén; Johanna Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Management discourse; leadership; leadership characteristics; leadership styles; authoritarian leadership; democratic leadership; laissez-faire leadership; leadership trends; fictitious leaders; Managementdiskurs; ledarskap; ledarskapsegenskaper; ledarskapsstilar; auktoritärt ledarskap; demokratiskt ledarskap; laissez-faire ledarskap; ledarskapstrender; fiktiva ledare;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur framgångsrika ledare framställs idag och till vilken utsträckning samt i vilka situationer de brukar ett auktoritärt ledarskap. För att uppfylla studiens syfte har dagsaktuella ledarskapstrender samt fiktiva ledare i aktuell populärkultur analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Ledarskapets betydelse i tjänsteinnovationer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Persson; Marlene Blüme Garcia; [2023]
    Nyckelord :tjänsteinnovation; innovationsprocessen; ledarskap; ledaregenskaper;

    Sammanfattning : För att klara av den höga konkurrens som råder mellan olika organisationer krävs att företag fortsätter utveckla attraktiva värdeerbjudanden. Många företag är tjänsteföretag och ett sätt att fortsätta utveckla sitt värdeerbjudande mot kund är genom tjänsteinnovationer. LÄS MER