Sökning: "Autism and Inclusion"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Autism and Inclusion.

  1. 1. The Navigation of Inclusivity and Language Development : The Impact of Autism Spectrum Disorder in the English as a Foreign Language Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aurelia Adio; Fatema Ali; [2024]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; English as a Foreign language EFL ; Disabilities; Neurodiversity; Inclusion; Accessibility;

    Sammanfattning : In today’s society, neurodevelopmental disorders (NDDs) have been researched in different areas of life. However, what has yet to be explored broadly is the correlation between the characteristics of various neurodevelopmental disorders and their possible impact on a primary school student’s language learning, speaking development, and inclusivity in the English as a Foreign language (EFL) classroom. LÄS MER

  2. 2. Konsekvenser vid intag av paracetamol under graviditet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Bianca Sandell; [2023]
    Nyckelord :graviditet; paracetamol; ADHD; autism; astma;

    Sammanfattning : Introduktion: Många fysiska förändringar sker under en graviditet och ibland behövs läkemedelsbehandling. Det som är viktigt att tänka på om en gravid kvinna ska läkemedelbehandlas är att många läkemedel passerar fritt över placentan vilket kan ge upphov till oönskade effekter för fostret. LÄS MER

  3. 3. Facilitating Social Participation Through Animal Assisted Interventions : A Literature Review of Interventions for Children with Neurodevelopmental Disorders

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Svenja Martens; [2023]
    Nyckelord :Animal Assisted Intervention; Social Participation; Neurodevelopmental Disorders; Children;

    Sammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders (NDDs) tend to experience restricted social participation and therefore require support in this area. Animal assisted interventions (AAIs) offer a complementary or alternative intervention approach for those children. LÄS MER

  4. 4. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ida Berg; [2023]
    Nyckelord :idrottslärare; KASAM; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; utmaningar;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER

  5. 5. Unlocking Inclusion : Exploring Teachers’ Adaptive Strategies in Assessing Students with Autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Kamil Hayder; [2023]
    Nyckelord :adaptations; assessment; autism; inclusion; learning disabilities; anpassningar; autism; bedömning; inkludering; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : The present study focuses on exploring the strategies and adaptations employed by English teachers in assessing students with autism. The study seeks to investigate both the types of strategies and adaptations employed, as well as the degree to which they are utilized. LÄS MER