Sökning: "Autism tydliggörande pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Autism tydliggörande pedagogik.

  1. 1. Autismvänliga miljöer i förskolan : En enkätstuide om autismvänliga miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Wilma Eriksson Fältebrant; Diana Jalal; [2023]
    Nyckelord :ASD; Autism spectrum disorder; learning environments; special educational perspectives; AST; Autismspektrumtillstånd; lärmiljöer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : The following study focuses on autism-friendly learning environments designed in preschool. The aim of this study is to find out if the knowledge and experience of the teachers in Swedish preschools is sufficient to design adapted in-house environments for children with autism spectrum conditions. LÄS MER

  2. 2. Organisatorisk- och social arbetsmiljö i relation till medarbetares skattning av stress i arbetet inom kommunal LSS-verksamhet riktad mot autism. : En kvantitativ studie baserad på krav-kontroll-stöd-modellen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nielsen Tommy; [2022]
    Nyckelord :Krav; kontroll; stöd; stress; arbetsmiljö; autism; organisation; LSS; lågaffektivt bemötande; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : In Sweden social work in general and community care in particular have changed a lot since the 1990s. This is because social work is part of our politically governed welfare service. In a broader context, local governance is influenced by the policies that are put in place, which also influence the ideals that shape the services. LÄS MER

  3. 3. Flickorna som gör allt för att passa in : Förskolans specialpedagoger beskriver flickor i svårigheter och de insatser som behövs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Sandelius; Sara Ströberg; [2020]
    Nyckelord :Lek; psykisk ohälsa; samarbete; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med kunskap om och hur flickor i svårigheter uppmärksammas i förskolan och vilka pedagogiska metoder och anpassningar som används för flickor i svårighet som kan tyda på autism och attention deficit hyperaktivitet disorder (ADHD), hur de uppmärksammas och vilka insatser som sätts in. Studiens frågeställningar var hur specialpedagoger beskriver att de uppmärksammar flickor med svårigheter som tyder på autism och ADHD, hur beskriver specialpedagoger arbetet med insatser i förskolan, vilken kunskap anser specialpedagoger behövs för att förstå problematiken kring dessa flickor. LÄS MER

  4. 4. "Det är good enough" : En kvalitativ studie om lärarens komplexa roll i arbetet med elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Malin Berggren; [2020]
    Nyckelord :schoolrefusal; school non-attendance; school absenteeism; elementary school; disabilities; low arusal; teacher; autism; skolvägran; skolbesök; skolfrånvaro; grundskola; funktionshinder; lågaffektivt bemötande; lärare; autism; hemmasittare; lärare; NPF;

    Sammanfattning : Bakgrund: Omfattande skolfrånvaro för s.k. hemmasittare kan innebära stora konsekvenser för eleven senare i livet och det kan kvarstå ända upp i vuxen ålder. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som Autism Spectrum Disorder (ASD) och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en stor andel av hemmasittarna. LÄS MER

  5. 5. Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar för elever med ASD - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Petersson; [2019]
    Nyckelord :Autism; Individuella anpassningar; Lågaffektivt bemötande; Tydliggörande pedagogik; Visuellt Stöd;

    Sammanfattning : Petersson, Maria (2019). Tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar- en fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER