Sökning: "Autismspektrum"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade ordet Autismspektrum.

  1. 21. Vilar ögonen på skärmen? : En studie om skärmar i skolmiljö för elever med autismspektrumtillstånd och/eller ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Axelsson; Anita Korhonen; [2018]
    Nyckelord :Skärmar; autismspektrum; ADHD; Internet; undervisning;

    Sammanfattning : Vår egen erfarenhet av skärmar som hjälpmedel i skolan under lektionstid är positiv. När vi upptäckte att andra lärare, som undervisar elever med autismspektrumtillstånd och/eller ADHD, använder skärmarna i andra syften under den sammanhållna skoldagen, som på raster och fritids, väcktes vår nyfikenhet på skärmanvändning. LÄS MER

  2. 22. Hjälpmedel för att tydliggöra känslor hos personer med AST

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Karl Yngström; [2018]
    Nyckelord :Android; Affective Computing; Human Computer Interaction;

    Sammanfattning : Smarttelefoner är som kommunikationsverktyg mycket kraftfullt och tillåter kommunikationpå nya sätt. Att använda teknologiska hjälpmedel för att assistera människor med psykiskafunktionshinder är på framgång. LÄS MER

  3. 23. Upplevelsen av delaktighet hos elever med funktionsnedsättning inom autism

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Apelfjord; [2018]
    Nyckelord :Autism; delaktighet; inkludering; lärande; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur elever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum (AST) upplever delaktighet i sin skolsituation. Studien är kvalitativ och har en fenomenologisk ansats och utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Att synliggöra Bildämnet för elever inom autismspektrum : Om att tillämpa estetiska läroprocesser och visuella hjälpmedel vid undervisning i ämnet Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Malgorzata Bojkowska; [2017]
    Nyckelord :autism; bildundervisning; kognitivfunktionsvariation; visuell organisation; förvånande kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de estetiska läroprocesserna tillämpas av bildlärare i bildundervisningen för elever inom autismspektrum. Centrala frågor för studien har varit vilka metoder/strategier bildlärare använder för att hjälpa elever inom autismspektrum med att skapa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser. LÄS MER

  5. 25. Offret och hjälten : En kvantitativ innehållsanalys av mediebilden av personer med autism och aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Heidi Trang; Sara Högbom; [2017]
    Nyckelord :autism; aspergers; asperger; aspergers syndrom; autismspektrum; asutismspektrumtillstånd; stereotyper; stereotyp; media; gestaltning; representation;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om personer inom autismspektrumet gestaltas på olika stereotypa sätt i svensk media, samt om det finns någon tydlig skillnad i public services och kvällspress sätt att representera personer inom autismspektrumet. Uppsatsen syftar även till att undersöka i vilken utsträckning personer med diagnoserna autism och aspergers själva får uttala sig i nyhetssammanhang i ämnen som rör autismspektrumet. LÄS MER