Sökning: "Autismspektrumtillstånd"
Visar resultat 11 - 15 av 324 uppsatser innehållade ordet Autismspektrumtillstånd.
11. Autismvänliga miljöer i förskolan : En enkätstuide om autismvänliga miljöer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The following study focuses on autism-friendly learning environments designed in preschool. The aim of this study is to find out if the knowledge and experience of the teachers in Swedish preschools is sufficient to design adapted in-house environments for children with autism spectrum conditions. LÄS MER
12. En kvalitativ litteraturstudie om barn och unga med autismspektrumtillstånd och deras samspel med djur : Ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
13. Patienter med autismspektrumtillstånd och deras upplevelser av bemötande inom vården
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd är en neuropsykiatrisk funktionsvariation och ett brett spektrum som kännetecknar kommunikationsbesvär, svårigheter att anpassa sig i sociala sammanhang samt upplevelse av sensoriska anomalier. Personer med autismspektrumtillstånd kan förekomma inom alla vårdaspekter och har högre risk att drabbas av samsjuklighet i jämförelse med personer utan autismspektrumtillstånd. LÄS MER
14. Interventioner för vuxna med autismspektrumtillstånd i Sverige : En scoping review
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Individer med autismspektrumtillstånd utgör en grupp som i stor utsträckning har sämre livskvalitet, högre förekomst av komorbida psykiatriska tillstånd, lägre deltagande på arbetsmarknaden och som söker professionell hjälp för sina svårigheter i lägre utsträckning än övrig befolkning. I dagsläget finns ett mycket begränsat antal evidensbaserade interventioner som studerats på vuxna i svensk kontext trots att det är en grupp som anses sårbar. LÄS MER
15. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER