Sökning: "Autistiskt syndrom"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Autistiskt syndrom.

  1. 1. Så löser vi vardagen - Vardagsstrategier hos föräldrar som har barn inom autismspektrat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Evelina Håkansson; Moa Wallenius; [2020-05-07]
    Nyckelord :Occupational therapy; Parents with autistic children; strategies; interventions; Qualitative Study;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som förälder till barn med autism var det vanligt att oväntade situationer dök upp vilket gjorde att föräldrarna får bygga ett liv av rutiner och strategier för att hantera vardagen. Under autismspektrumtillstånd ingår autistiskt syndrom, högfungerande autism och atypisk autism. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar av arbetet med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i fritidshemmet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning; Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Henrik Söderberg; Jesper Blomgren; [2018]
    Nyckelord :After school education; Aspergers syndrom; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Autistiskt syndrom; Inkludering; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Tourettes syndrom; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver sina uppfattningar av att arbeta med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Utifrån syftet har två forskningsfrågor författats; Vilka faktorer uppfattar lärare i fritidshem avgörande i arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Vilka möjligheter respektive svårigheter uppfattar lärare i fritidshem att det finns med att undervisa elever med NPF? Studien är kvalitativ och har använt fokusgruppsintervjuer som metod för att samla in de kvalitativa data som har utgjort resultatet. LÄS MER

  3. 3. Genomförande och bedömning av Nationella prov med grundskoleelever som har autism : Studie om vilket stöd pedagogerna får vid genomförande och bedömningar av nationella prov med elever som har autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Inga-Lill Haraldsson Andersson; [2015]
    Nyckelord :Special education; teachers; autism; national tests; implementation; evaluation; Specialpedagogik; lärare; autism; nationella prov; genomförande; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers erfarenheter av att genomföra och bedöma de nationella proven för elever med autism, samt om och i så fall hur de ges stöd i detta arbete.   Autism är förkortningen av autistiskt syndrom. Diagnoser med liknande symtom har slagits ihop till ett namn – Autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars upplevelser av att leva med barn inom autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Camilla Ekenberg; Evelina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Parents; autismspectrumdisorder; experiences; qualitative study; Föräldrar; autismspektrumtillstånd; upplevelser; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) innebär en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och begreppet autismspektrumstörning innefattar flera diagnoser som autistiskt syndrom, aspergers syndrom och atypisk autism. Föräldrar kan ofta missförstå beteenden som är karaktäristiska för AST och detta kan utveckla känslor av misslyckande samt hopplöshet inför barnets framtid. LÄS MER

  5. 5. Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monlars Camilla; [2014]
    Nyckelord :autism; elementary school; autistic syndrome; aspergers syndrome; autism; grundskola; autistiskt syndrom; aspergers syndrom;

    Sammanfattning : My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. LÄS MER