Sökning: "Autobiographical memory"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Autobiographical memory.
1. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. LÄS MER
2. Sambandet mellan Självbiografiskt Minne och Öppenhet för Nya Erfarenheter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien har varit att redogöra för och undersöka korrelationen mellan öppenhet för nya erfarenheter och självbiografiskt minne samt att narrativ identitet agerar som en förklaringsmodell. Hypotesen var att det totala värdet av självbiografiskt minne ska korrelera högre med öppenhet än med andra personlighetsvariabler samt att öppenhet ska korrelera högre med självbiografiskt minne än med andra minnesförmågor. LÄS MER
3. The Role of Excessive Social Media Usage in Autobiographical Memory
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The present study investigated the relationship between excessive social media usage in everyday life and autobiographical memory recollection. Previous studies have investigated the effect of social media on autobiographical memory in terms of distinct events, while research regarding the cumulative effect of this is lacking, which is the main focus of the present study. LÄS MER
4. Marknadsföra känslan : En undersökning om visuell attraktion vid marknadsföring för unga
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Marknadsföringens grund är spridning av information. Upplysning sker genom distribution till riktad intressegrupp som konsumerar marknadsföringens budskap. Marknadsföringen slår igenom om åskådaren köper budskapets känsla. Upplevelse av känslan utgår ifrån innehållets kontext som tilltalar individen emotionellt. LÄS MER
5. SELF-RATED AUTOBIOGRAPHICAL MEMORY : A PRELIMINARY COMPARISON BETWEEN YOUNG AND MIDDLE ADULTHOOD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The study investigated aspects of self-rated autobiographical memory between young and middle-aged adults, as well as examined sex differences. A Swedish version of a self-rating questionnaire was used online to assess autobiographical memory. LÄS MER