Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Studies on future Mine Countermeasure Vessels (MCMV)
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för matematik och naturvetenskapSammanfattning : Background Maritime transportation is vital for international trade, and any disruption to this flow can have severe financial and environmental consequences. Ship mines, both old and new, present significant risks as man-made obstacles. LÄS MER
2. Sjösäkerhet i en digitaliserad sjöfart : En studie om effekter på sjösäkerheten i en framtida digitaliserad sjöfart
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Sjöfarten har förändrats genom tiderna och fartygen har utrustats med avancerad teknologi. Trots högutbildade operatörer och högteknologiska fartyg så inträffar allvarliga sjöolyckor som kan härledas till mänskliga fel och teknologiska brister. LÄS MER
3. Autonomus sea trade, possibility for the near future? : A study on the possibility and probability of unmanned vessel trade, economical sustainability and willingness from ship and cargo owners.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : The advanced technology has influenced every industry including the automotive sector, communication industry, maritime, and electronic sector. Through a qualitative research method this study aims to explore the possibility of employing unmanned and automated sea vessels in sea trade along with its major benefits and challenges to get a clearer view of where and when unmanned and automated sea vessels is going to change the future of the maritime sector. LÄS MER
4. Risk Contours for RemoteOperations Centres forMaritime AutonomousSurface Ships
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : To monitor and control maritime autonomous surface ships in a landbased remote operations centre leads to several advantages compared to today when a whole crew is needed on board. For example, less humans would be required to control the same amount of ships, less personnel would be required to live or stay on the ship for a longtime and risk being injured or die in accidents or storms. LÄS MER
5. Transformation till smarta fartyg : Hur ska smarta fartyg förvaltas, implementeras och underhållas under dess livscykel? Vad innebär det digitala transformationen organisatoriskt?
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Forskningsområdet i studien innefattar autonoma och fjärrstyrda fartyg med eller utan sjöfarare, där fartygen styrs utan eller till en viss grad på en Remote Control Center (RCC). I studien går dessa under benämningen ”autonoma fartyg”. LÄS MER