Sökning: "Autonomi i förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Autonomi i förskolan.
6. Undervisning och bedömning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare definierar begreppetbedömning i förskolans verksamhet samt hur förskollärares pedagogiskautgångspunkt ser ut vid planerar av undervisning. Till grund för studien ligger enenkätundersökning som genererade 242 svar. LÄS MER
7. Autismspektrumtillstånd i förskolan : Professionens perspektiv på inkludering och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar med att främja delaktighet för barn med autismspektrumtillstånd. Frågeställningarna som besvaras behandlar hur socialt samspel främjas, hur resurser nyttjas och hur fysiska lärmiljöer anpassas. LÄS MER
8. Förskolepedagogers strategier och uppfattningar gällande måltidssituationen : En kvantitativ studie med fokus på matkräsenhet hos barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Svenska förskolan kan ansvara för majoriteten av barnens dagliga matintag och har därav en unik utgångspunkt vid måltidssituationen. Oavsett ålder innefattar måltiden en social kontext som påverkar barnet vid mötet av livsmedel. LÄS MER
9. Flickor inom autismspektrumtillstånd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Flickor inom autismspektrumtillstånd (AST) tenderar att missas eller diagnostiseras senare än pojkar inom AST. I Barnombudsmannens årsrapport från (2016) framkommer att det är fler pojkar jämfört med flickor som diagnostiseras med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att flickor med NPF får sina diagnoser senare än pojkar. LÄS MER
10. Hur kan inkludering av barn med autism i förskolan se ut? : En fallstudie om inkludering i förskolan ur ett delaktighetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur inkludering av barn med diagnosen autism i förskolan kan se ut ur ett delaktighetsperspektiv. För att ta reda på detta har tre förskolelärare på olika förskolor intervjuats för att undersöka hur de beskriver sitt arbete för att främja delaktigheten för barn med autism i den dagliga verksamheten. LÄS MER