Sökning: "Avgassystem"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Avgassystem.
1. Development of Acoustic Simulation Methods for Exhaust Systems
Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : Noise pollution is a growing concern due to its harmfulness to human health. Heavy vehicles powered by internal combustion engines stands for a major part of the environmental noise, why noise reduction is an increasing priority in enginve development. LÄS MER
2. Identifying risks of AdBlue spray on stainless steel surfaces
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : Utsläppskontroll, reglerad av allt strängare lagstiftning, ställer höga krav på utvecklingen av noggranna efterbehandlingssystem för avgaser. När det gäller utsläpp från dieselmotorer utgör NOx-minskning en av de största utmaningarna. För tunga fordon tacklas denna utmaning ofta genom ett SCR-system. LÄS MER
3. A GENeric Internal Combustion Engine model : LiU-Genie
Master-uppsats, Linköpings universitet/FordonssystemSammanfattning : As the demand for control in modern vehicles grows, models are needed to develop a better understanding of processes and engine behavior. The thesis contributes with a generic extended MVEM with SI and CI as well as VVA compatibility and modeling structure using MATLAB/Simulink environment. LÄS MER
4. IC-Engine Source Characterisation and exhaust system simulations
Master-uppsats, KTH/Marcus Wallenberg Laboratoriet MWLSammanfattning : To be able to predict the sound pressure level emitted by a exhaust system one must be able to describe the source. The source in the form of an engine can linearly be described as a source strength and a source impedance. An IC-engine can acoustically have a non-linear part meaning that the source characteristics have a dependency on the load. LÄS MER
5. Konstruktion av avgassystem till MC i syfte att förbättra dess motorkaraktär
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Detta kandidatexamensarbete behandlar design och konstruktion av ett nytt avgassystem för en motorcykel. Utvecklingen grundar sig på resultat från en körning i bromsbänk av motorcykeln utrustad med original avgassystem, där det visar sig att det finns en påtaglig dipp i vridmoment mellan 4000 och 6500 rpm. LÄS MER