Sökning: "Avslappning på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Avslappning på förskolan.

  1. 1. De äldsta barnens återhämtning och vila i förskolan : En kvalitativ studie ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Återhämtning; vila; samspel; förskollärare; miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på återhämtning och vila under en dag på förskolan för de äldsta barnen i åldrarna 3-5 år. Tidigare forskning har inte studerat mycket om förskolans vakenvila utan de flesta studier har studerat förskolans sovvila. LÄS MER

  2. 2. Vila och återhämtning för de äldre barnen i förskolan - En studie kring förskolepersonalens syn på behovet av vila och återhämtning och ideala föreställningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fia Ertzinger; Natalie Malmberg; [2020]
    Nyckelord :Avslappning; Förskola; Hälsa; Omsorg; Återhämtning; Vila; Välbefinnande; Barn;

    Sammanfattning : Blir de äldre barnen erbjudna vila och återhämtning på förskolan? Hur ser praktiken egentligen ut? Vår studie utgår från förskolepersonalens perspektiv på behovet av de äldre barnens vila. Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonalen ser på behovet av vila och återhämtning. LÄS MER

  3. 3. Barns vila i förskolan : En kvantitativ studie om vilans innehåll, ramverk och likvärdiga villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Johnsson; Marie Stuxgren Levisson; [2020]
    Nyckelord :Rest; recovery; equality; preschool; Vila; återhämtning; likvärdighet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett didaktiskt perspektiv undersöka hur förskolor planerar och genomför vila för 1-5 åringar i förskolan som enligt styrdokument ska ge likvärdiga förutsättningar för barns lärande och utveckling. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre forskningsfrågor: Hur planerar och genomför förskolan vila för barn? Hur arbetar förskolan för att barn ska ges lika förutsättningar till vila? Vilka argument ligger till grund för vilken form av vila man valtatt genomföra? Som metod i den kvantitativa undersökningen används enkäter med frågor relaterade till forskningsfrågorna. LÄS MER

  4. 4. Avslappning eller lärande? : En fokusgruppsstudie om högläsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Sundström; Johanna Näverå; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; förskoleverksamhet; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är idag en förutsättning att kunna läsa och skriva för att fungera i samhället. Genom högläsning kan dessa kunskaper uppnås. Det som tidigare varit läsförmåga i vårt samhälle har under senare tid kommit att vidgas. LÄS MER

  5. 5. Hälsan, en del av förskoleverksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mattias Hansson; Nicolina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Hälsa; förskolan; förskollärare; fysisk; psykisk; social;

    Sammanfattning : Inledning En aktuell debatt i samhället är den om hälsan. Övervikten ökar, psykisk ohälsa ökar och vi rör oss allt mindre än förr. Detta gäller även barnen. Förskolan har som uppdrag att främja hälsan och ge barnen de verktyg de behöver för att kunna leva ett hälsosamt liv. LÄS MER