Sökning: "Axel Pålsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Axel Pålsson.

  1. 1. Montanismens härkomst och profetia: En textanalytisk studie av den tidiga kristna montanistiska rörelsen och dess förhållande till pagana kulter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Antikens kultur och samhällsliv

    Författare :Axel Pålsson; [2021]
    Nyckelord :Anti-syncretism; Apollo; Apollonius; Christianity; Cybele; Creolizing; Eusebius; Epiphanius; Hippolytus; Montanism; Montanus; Oracle; Phrygia; Prophecy; Syncretism; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This paper aims to study the second-century Christian movement of Montanism and whether it has adopted certain ritualistic aspects from the pagan cults of its native Phrygia, in Asia Minor. Delving into the testimonia of several second-, third- and, fourth-century authors of Christianity, this paper seeks to ascertain the ancient authors’ opinion of Montanism before attempting to ascertain possible pagan influences amongst the Montanists, as well as what fuelled the ancient authors’ often overly negative view of the movement. LÄS MER

  2. 2. Frände, Främling eller Fiende: En kvalitativ berättelseanalys av nationella identiteter och värderingar i svenska tidningar under det dansk-tyska kriget 1864

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Pålsson; [2019]
    Nyckelord :Dansk-tyska kriget; 1864; skandinavism; berättelseanalys; nationella identiteter; tidningar; ideologi; regionalitet; History and Archaeology;

    Sammanfattning : I denna studie av det dansk-tyska kriget 1864 tillämpas en berättelseanalytisk metod tillsammans med ett teoretiskt perspektiv där fokus ligger på nationella stereotyper och identiteter. Källmaterialet som studeras är svenska tidningsartiklar från krigsåret 1864. LÄS MER

  3. 3. Kan samma produkt upplevas olika? - En kvantitativ studie om hur presentationen av en atypisk produkt och konsumenters shoppingmål påverkar attityd samt köpintention

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Axel Elner; Elisabeth Pålsson; [2014]
    Nyckelord :Attitude; Intention-to-buy; Shopping goals; Context effect; Typicality;

    Sammanfattning : This study explores how consumers' attitudes and intentions-to-buy towards an atypical product can be influenced by the presentation of the product and consumers shopping goals. Moreover, another product, which was shown together with the atypical piece, was analyzed in order to investigate context effects. LÄS MER