Sökning: "Börsnoterat företag"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden Börsnoterat företag.

  1. 16. Vinstvarningens inverkan på aktiekursen : En eventstudie om hur vinstvarningar påverkar aktiekursen i svenska börsnoterade bolag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Kimell; Daniel Tinnerholm; [2015]
    Nyckelord :Vinstvarningar; abnormal avkastning; den effektiva marknadshypotesen; eventstudie; marknadsmodellen.;

    Sammanfattning : Ett börsnoterat företag som inte förväntar sig att resultatet för perioden kommer att uppnå tidigare förväntningar kan gå ut med en vinstvarning till marknaden. I samband med vinstvarningar tenderar aktiekursen att reagera kraftigt och generera en abnormal avkastning. LÄS MER

  2. 17. Värdet av Goodwill : Ett intressentperspektiv

    Master-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Daniel Svanström; [2015]
    Nyckelord :IFRS 3; goodwill; initial value; accounting; stakeholder perspective; IFRS 3; goodwill; initiala värdet; redovisning; intressentperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Genom att i praktiken se hur företag identifierar immateriella tillgångar syftar den här studien att ur ett intressentperspektiv diskutera relevansen, tillförlitligheten och jämförbarheten av det initiala värdet av goodwill.Metod: Studien baseras på en kvalitativ fenomenografisk metodansats. LÄS MER

  3. 18. Värdering av varumärket : En jämförande studie mellan SEB och Länsförsäkringar Södermanland

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Denha Holia; Coppola Camila; Jablonska Sylvia; [2014]
    Nyckelord :Brand; brand valuation; Customer Loyalty; trademark; intangible asset; bank; Varumärke; varumärkesvärdering; kundlojalitet; immateriell tillgång; bank;

    Sammanfattning : Frågeställningar:                  Vilket tillvägagångssätt används för att samla in relevant information för värderingen? Finns det en generell metod för varumärkesvärdering eller använder sig företag inom bankbranschen av olika metoder? Hur redovisas kostnaderna för varumärket i årsredovisningen?   Syfte:                                     Syftet med studien är att jämföra två företag inom banksektorn med internt upparbetade varumärken genom att studera likheter och skillnader i hur de värderar sitt varumärke.   Metod:                                   Metoden som använts i denna studie är en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 19. Kommunicera hållbart : En studie om hur konsumenter uppfattar CSR-kommunikation från familjeföretag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Lindgren; Johanna Åsbringer; [2014]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; CSR-kommunikation; familjeföretag; företagens ansvarstagande; konsumentuppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid där allt fler företag insett vikten av att ta ansvar över vår planet och där ett ansvarstagande utöver det ekonomiska har blivit en naturlig del i deras arbete. Konsumenterna vill i större utsträckning göra medvetna val och efterfrågar mer information om hållbarhet från företag. LÄS MER

  5. 20. Gör IPO:n företaget en tjänst? : En kvantitativ studie av företags prestation i och med en börsnotering på den svenska aktiemarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Cecilia Panth; Amanda Lindh; [2013]
    Nyckelord :IPO tjänsteföretag;

    Sammanfattning : I dagens utvecklade samhälle upplever de flesta företag en hårdare konkurrens. Företag tvingas utöka sitt erbjudande med ett extra för att leva upp till prestationskrav och säkerställa framtida verksamhet. Ofta räcker det inte med enbart en produkt eller en tjänst, kunden kräver ett bredare tjänsteerbjudande. LÄS MER