Sökning: "B -uppsats invandrare"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden B -uppsats invandrare.
1. Muntlig interaktion med fokus på aktivt lyssnande : En komparativ studie av svenska som invandrare och yrkesutbildning för invandrare med integrerad språkutbildning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie som ämnar att undersöka och jämföra den övergripande förmågan i muntlig interaktion hos studerande på vuxenutbildningen inom svenska som invandrare och yrkesutbildning med integrerad språkundervisning som läste på nivån motsvarande sfi–kurs D. Studiens syfte är att bidra till forskningsluckorna inom SLA och teorier om samtalsturer. LÄS MER
2. Ett ofrånkomligt mellanförskap - En kvalitativ studie om transnationell identitet hos unga vuxna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I en globaliserad värld har identitet och tillhörighet kommit att bli något som människor allt mer reflekterar över. Andra generationens invandrare är en grupp individer som ofta uppmärksammas inneha en gränsöverskridande etnisk tillhörighet, vilket leder till en transnationell identitet. LÄS MER
3. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER
4. "OCH SEN LAGADE EN FINT SNÖGUBBE" : En jämförande studie av inlärare i svenska som andraspråk och deras grammatiska kompetens på SFI-nivåerna B, C och D
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för forskning och utbildning i modern svenska (FUMS)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om nio andraspråkselevers grammatiska kompetens i användningen av adjektivkongruens i attributiv och predikativ ställning samt spetsställning. Eleverna läser på nivåerna B, C och D inom svensk undervisning för invandrare på vuxenutbildningen (SFI), och dessa elever har gemensamma lektioner ibland. LÄS MER
5. Inlärarinflytande på utformningen av klassrumsaktiviteter på Svenska för invandrare : Students' influence on the design and formation of classroom activities at Swedish for immigrants
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera inlärarinflytandet vid utformningen av klassrumsaktiviteterna i fyra klassrum på SFI, vad lärarna tycker om inlärarinflytande vid utformningen av klassrumsaktiviteterna, vad inlärarna själva tycker om att utöva sitt inflytande på utformningen av klassrumsaktiviteterna och om inlärarinflytande skiljer sig mellan de olika klasserna och studievägarna på SFI. Tre metoder har använts - klassrumsobservationer, lärarintervjuer och inlärarenkäter. LÄS MER