Sökning: "B- läromedelsanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden B- läromedelsanalys.

  1. 1. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sabina Hedhag; [2021]
    Nyckelord :equality; gender; geography; education; jämställdhet; genus; geografi; undervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER

  2. 2. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lidia Weiderling; [2018]
    Nyckelord :Fractions; Mathematics; Didactics; Teaching; Comparative study; Textbook analysis; Sweden-Malta; Bråktal; Matematik; Didaktik; Läromedelsanalys; Konkretisering; Jämförelsestudie; Sverige-Malta;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER

  3. 3. Sex- och samlevnadsrelaterade teman i läroböcker för Svenska 1 och Svenska 2 : En jämförande studie mellan läroböcker för Lpf94 och Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linnéa Skog; [2017]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; Svenskämnet; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sex education in Sweden is viewed as a subject that can be incorporated into many different school subjects in Swedish upper secondary school. Teachers in Swedish, however, are rarely educated in sex education, it is up to themselves to make sure that they have the knowledge and means to incorporate sex education into their lessons in Swedish. LÄS MER

  4. 4. Vad läser barn? : En visuell textanalys av genus och etnicitet i tre läseböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Reinholdsson; [2015]
    Nyckelord :genus; etnicitet; multimodal läromedelsanalys; textanalys; läseböcker i svenskämnet Fk-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att i tre läromedel analysera hur genus och etnicitet konstrueras och framställs med hjälp av text och bild i olika sociala kontexter. Detta sker genom en visuell textanalys av tre läseböcker skapade för årskurs Fk-3 tryckta mellan 2000- 2007. De böcker som analyseras i studien är Vi läser. LÄS MER

  5. 5. Ungas meningsskapande litteraturläsning : En analys av fyra läromedel för gymnasieskolans litteraturundervisning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonas Johansson; [2011]
    Nyckelord :läromedelsanalys; litteraturundervisning; meningsskapande läsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån nyare forskning om ungas meningsskapande läsning synliggöra hur läromedel för gymnasieskolans svenska B-kurs gör för att skapa ett intresse hos elever för skönlitteratur. På ett övergripande plan bidrar studien till den forskning som rör ungas intresse och engagemang för skönlitteratur och läsning. LÄS MER