Sökning: "B- lek"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden B- lek.

  1. 1. "Mycket kojor, mycket vrår" : En kvalitativ studie om barns samspel i lek och pedagogers perspektiv på leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Henna Forsström Karbelius; Petra Niskala; [2024]
    Nyckelord :barns lek; pedagogers perspektiv; fenomenologi; barndomssociologi; observationer; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att bidra med kunskap om barns samspel i lek samt pedagogers syn på barns lek. De forskningsfrågor som låg till grund för detta arbete var: ”Hur ser barns samspel ut i leken?”, ”Hur arbetar pedagogerna med den dagliga organiseringen av barnens lek?” och "Vad är pedagogernas perspektiv på barns lek?". LÄS MER

  2. 2. Fysiska aktiviteter och hälsosam kost : En kvalitativ studie om barns upplevelse om rörelse och mat.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Johansson; Nejat Abdujelil; [2020]
    Nyckelord :Fysiska aktiviteter; hälsosam kost; hälsofrämjande arbete; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolebarnens upplevelser av fysiska aktiviteter och hälsosam kost. Studien kännetecknas av en kvalitativ ansats och data samlades in genom strukturerade intervjuer med sex barn från två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Har du bara lekt idag lilla vän ? : En studie angående vårdnadshavares uppfattning om den fria leken i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Chmiel; Kristina Johannesson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Lek; Lärande; Vårdnadshavare; Syn på lek;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att leken är viktig för barnens utveckling och lärande. I förskolans läroplan står leken även inskriven som ett av uppdragen, att verksamheten ska uppmuntra leken och det lustfyllda lärandet (Skolverket, 2016, s.9). LÄS MER

  4. 4. Bibliotek på lek och allvar : En kvalitativ studie av vuxnas användning av barnavdelningen Kanini

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Holmer; [2018]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Malmö Stadsbibliotek; barnbibliotek; kvalitativ studie; användarstudie; vuxna användare; four space model.;

    Sammanfattning : In 2016 a new space for younger children opened at Malmö public library called Kanini. Kanini builds on a vision of the future library for children where flexibility, offers of new experiences and children’s participation will characterize the library space and activities. As some of the children are very young, a large group users are adults. LÄS MER

  5. 5. "Pojken behöver inte vara pappa utan pojken kan vara mamma istället" : - En studie om förskollärares genusarbete i den fria leken

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maja Elmberg; [2016]
    Nyckelord :Den fria leken; genus; genusarbete; gränsöverskridande lekar; könsstereotypa lekar; könsstereotypa roller;

    Sammanfattning : I denna studie har genus i den fria leken undersökts. Studien bygger på insamlad information ifrån intervjuer med förskollärare och observationer under fri lek. I intervjuerna används arbetssättet ”speglingen” som bygger på att vidareutveckla informantens resonemang genom att sammanfatta det som sägs. LÄS MER