Sökning: "B- om barn"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden B- om barn.

  1. 1. Materiell processledning i brottmål : Tillämpningen av 46 kap. 4 § 2 st. rättegångsbalken när målsäganden eller ett vittne i processen är ett barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Maja Mörtberg Nyström; [2024]
    Nyckelord :materiell processledning; barnförhör; principen om barnets bästa; Snippadomen; B 1937-23; artikel 6 EKMR; rättssäkerhet; videoinspelning; utredningsansvar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. "Mycket kojor, mycket vrår" : En kvalitativ studie om barns samspel i lek och pedagogers perspektiv på leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Henna Forsström Karbelius; Petra Niskala; [2024]
    Nyckelord :barns lek; pedagogers perspektiv; fenomenologi; barndomssociologi; observationer; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att bidra med kunskap om barns samspel i lek samt pedagogers syn på barns lek. De forskningsfrågor som låg till grund för detta arbete var: ”Hur ser barns samspel ut i leken?”, ”Hur arbetar pedagogerna med den dagliga organiseringen av barnens lek?” och "Vad är pedagogernas perspektiv på barns lek?". LÄS MER

  3. 3. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. "Det gör ingenting om man spiller” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Lundestig; Julia Skattman; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; pedagogisk måltid; förskollärares uppfattningar; semistrukturerade intervjuer; Foucaults maktteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att synliggöra förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer där åtta yrkesverksamma förskollärare deltog. LÄS MER

  5. 5. Livet under ytan - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning av pojkars och unga mäns roll i hederskontexten och stödinsatser inom skolsfären

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Enna Hadzic; [2023]
    Nyckelord :Offer; Förövare; Kollektiv; Hederskultur; Heteronormativ och patriarkal struktur; Hederskontext; Hedersproblematik; Hedersrelaterat våld och förtryck; Hedersmord; Hedersmotiv; Hegemoni; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hedersrelaterat våld och förtryck är ett stort samhällsproblem som drabbar många människor världen över. I mitt tidigare uppsatsarbete i sociologi på B-nivån om arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck bland pojkar och unga män framkom att deras position i hederskontexten ofta hamnade i skymundan. LÄS MER