Sökning: "BARN HISTORIA"

Visar resultat 1 - 5 av 259 uppsatser innehållade orden BARN HISTORIA.

  1. 1. Hälsan i hällkistan : En osteologisk analys av hällkistematerialet från Sundre, Gotland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Olivia Bartholdson; [2023]
    Nyckelord :Stone cists; bronze age; health; pathologies; skeletal changes; the osteological paradox; Hällkistor; bronsålder; hälsa; patologier; skeletala förändringar; den osteologiska paradoxen;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en empirisk studie av mänskligt skelettmaterial från en hällkistegravplats från Sundre, Gotland. Syftet med uppsatsen är att analysera materialet för att diskutera hälsan hos individerna. Analysen genomförs på det osteologiska materialet för att fastställa eventuella patologier och andra förändringar på skelettet. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare kan motivera elever för att lära historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mhmoud Mhmoud; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det fanns väldigt lite studier som handlade om motivation och hur lärare motiverar elever att lära sig historia. Jag genomförde därför min studie genom att intervjua historielärare, för att få insikt i vilka pedagogiska metoder de använder för att motivera sina elever. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskap i förskolan? : En allmän litteraturstudie om samhällsorienterande ämnen i nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan samt samhällsorienterande ämnenas nödvändiga roll i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahmut Şamil Akan; [2023]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; nationella; läroplaner; betänkanden; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan formulerar samhällsorienterande ämnen. De samhällsorienterande ämnena som den här studien undersöker utgår från Epstein (2014) och är mångfald, samhällsroller, regler, demokrati, ekonomi, historia, geografi samt ekologi. LÄS MER

  5. 5. Läslust eller läslus? : En undersökning om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete i samarbete med skolor med bristande skolbiblioteksverksamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Lisa Johannesson; [2023]
    Nyckelord :school libraries; public libraries; libraries and schools; reading promotion; cooperation; skolbibliotek; folkbibliotek; bibliotek och skola; läsfrämjande verksamhet; samarbete;

    Sammanfattning : Skillnader i uppdrag och mål kan orsaka spänningar i samarbetet mellan folkbibliotek och skola. I skolor som dessutom saknar eget skolbibliotek kan den problematiken öka ytterligare då skolan är i behov av skolbibliotekstjänster vilka inte ingår i folkbibliotekets uppdrag. LÄS MER