Sökning: "BESKRIVA dans"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden BESKRIVA dans.
1. VÄRDET AV DANS FÖR PERSONER MED PARKINSONS SJUKDOM
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Parkinsons sjukdom (PD) är ett neurodegenerativt tillstånd och en kronisk progredierande rörelsesjukdom som drabbar ca 20 000 personer i Sverige. Sjukdomen kan påverka ens hela vardag och meningsfulla aktiviteter kan vara svåra att utföra vilket ger en försämring på personens livskvalité. LÄS MER
2. Dans i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på dans
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån närmaste utvecklingszonen beskriva hur pedagoger arbetar med dans i förskolan. Studien består av sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer som är genomförda på sex olika förskolor i samma kommun varav en intervju i annan ort. LÄS MER
3. Upplevelsen av dans för personer med Parkinsons sjukdom : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Parkinsons sjukdom är världens näst vanligaste kroniska, neurologiska sjukdom, med ungefär 18 000 diagnostiserade fall i Sverige år 2016. Sjukdomen innebär en begränsad rörelseförmåga och ett minskat emotionellt välbefinnande, till exempel humörsvängningar. LÄS MER
4. "Grejen med dans - kroppar i ett rum" : Danslärares beskrivningar av dans på distans under Covid-19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares upplevelse av fjärrundervisning i ämnet Dansgestaltning under Covid-19-pandemin. Kurserna i Dansgestaltning inom gymnasiets estetiska program innehåller skapande och en förutsättning för detta är de centrala målen i kursen som fokuserar på samarbete, interaktion och konstnärligt arbete. LÄS MER
5. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER