Sökning: "BFL"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet BFL.

  1. 6. Matematiklärares arbete med bedömning för lärande på gymnasiet : - En hermeneutisk studie om matematiklärares arbetssätt med de fem nyckelstrategierna på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Gilerman; [2017]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; BFL; formativ bedömning; formative assessment; assessment for;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare på gymnasiet arbetar med bedömning för lärande (BFL). Bedömning för lärande, som oftast också kallas formativ bedömning, handlar om att lärare på olika sätt använder sig av bedömningsprocesser i syfte att främja elevers lärandeutveckling. LÄS MER

  2. 7. Kommunernas bostadsförsörjningsansvar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Frida Olofsson; Lovisa Sjöstedt; [2017]
    Nyckelord :bostadsförsörjning; bostadsförsörjningsansvar; BFL; bostadsbrist; #varskaallabo; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The lack of housing in Sweden is a problematic question of big importance. Based on the clarification of the Swedish law related to municipal housing responsibility, this study has been conducted with the purpose of investigating whether a statutory housing supply liability is of importance to municipal housing planning. LÄS MER

  3. 8. SOU 2015:8 – En studie över intressenternas attityder till en ny företagskategori samt ny årsredovisningslag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Samuel Ekdahl; Stefan Swiatek; [2016]
    Nyckelord :Keywords: EU- Directive 2013 34 EU; SOU 2015:8; micro-entities; annual accounting acts; stakeholder theory; principal agent theory; legitimacy theory.; EU-direktiv 2013 34 EU; SOU 2015:8; mikroföretag; ÅRL; BFL; intressentteori; principal - agentteori; legitimitetsteori.;

    Sammanfattning : Inom EU pågår ett ständigt arbete med harmonisering av lagar i syfte att utforma och införa lagstiftning av högsta kvalitet, samtidigt som hänsyn tas till att de administrativa bördorna står i proportion till deras nytta. Med detta som bakgrund har EU arbetat med att främja lättnader för små och medelstora företag på internationell såväl som nationell nivå, vilket resulterade i en revision av de egna direktiven. LÄS MER

  4. 9. Anmälningspliktens krav och konsekvenser för revisorer : Hur ska revisorn agera om den löpande bokföringen inte har utförts i tid för att leva upp till sina skyldigheter som revisor?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Revisorns anmälningsplikt; revision; löpande bokföring; bokföringsbrott; medhjälp till bokföringsbrott.;

    Sammanfattning : I ett av RN:s disciplinfall ser vi att en revisor har varit den utsedda revisorn i företaget under hela räkenskapsåret och företaget har inte utfört den löpande bokföringen i tid, om revisorn då under året underlåter att vidta åtgärder vid misstanke om brott som denne är skyldig att vidta och även åsidosätter god revisionssed riskerar denne disciplinära påföljder från RN. En revisor riskerar även att dömas för medhjälp till bokföringsbrottet om denne har främjat bokföringsbrottet. LÄS MER

  5. 10. Att rätta prov/arbeten med färger och kommentarer, - En elevutvärdering av en rättningsmetod med formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra van Veen; [2014]
    Nyckelord :formativ bedömning; rättningsmetod; färger och kommentarer; elevutvärdering;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta arbete är en elevutvärdering av en rättningsmetod där man använder den formativa bedömningen istället för betyg och poäng. Genom att rätta med färger och kommentarer samt ge eleverna tid att rätta de fel de begått, ger man eleverna möjligheterna att vara delaktiga i sitt eget lärande. LÄS MER