Sökning: "BIBLIOTEKETS BETYDELSE"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden BIBLIOTEKETS BETYDELSE.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. Grammatikaliseringen av bestämt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörnius Arro Förberger; [2021-02-01]
    Nyckelord :bestämt; grammatikalisering; adverb;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur bestämt, från att ha varit enbart en supinumform av verbet bestämma och ett perfekt particip bildat av samma verb, utvecklades till ett adverb. Med utgångspunkt i teorier om grammatikalisering undersöker jag tidningstext från Kungliga bibliotekets databas Svenska dagstidningar, i första hand från perioden mellan 1790 och 1830. LÄS MER

  3. 3. Bibliotekets betydelse för läsning : Skol/folkbibliotekets aktiviteter och hjälpmedel riktade till elever i läs och skrivsvårigheter på låg och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Haage Ekelund; Lina Kesselmark; [2019]
    Nyckelord :folkbibliotek; skolbibliotek; samarbete; hjälpmedel; aktiviteter; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka aktiviteter och hjälpmedel folkbibliotek och skolbibliotek erbjuder elever i läs- och skrivsvårigheter på låg- och mellanstadiet, i syfte att stödja dem i deras läs- och skrivutveckling. Den metod som använts har varit kvalitativ studie med semistrukturerad intervju. LÄS MER

  4. 4. Varför arbetar vi läsfrämjande? : En tematisk analys av historiska förhållningssätt till barns läsning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ellen Axelsson; [2018]
    Nyckelord :Läsfrämjande; barns läsning; 1900-tal; bibliotek; barnböcker;

    Sammanfattning : Läsfrämjande arbete för barn ses som en självklar del av svensk biblioteksverksamhet idag. Denna studie syftar till att skapa förståelse för hur dagens synsätt kring barns läsning har kommit att växa fram. För att uppnå detta har fyra texter som skrevs i början på 1900-talet i Sverige, analyserats. LÄS MER

  5. 5. Högläsning för barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Bergström; Jessica Ulmstedt; Elin Larsson; [2014]
    Nyckelord :Bokens betydelse; förskola; högläsning; intervju; litteracitet; lärande; språkutveckling och sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Förskolan ska sträva mot att lägga en god grund för barns språkliga utveckling. Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger ute i verksamheten arbetar med barns språkliga utveckling och lärande via högläsning och böcker. LÄS MER