Sökning: "BPNT"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet BPNT.

  1. 1. Motivation och svårigheter i arbete med bokföringsprogram i gymnasieskolan : Elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reema Shigry; [2023]
    Nyckelord :Bokföring; Digital lärresurs; Inre och yttre motivation; Basic Psychological Needs Theory BPNT ;

    Sammanfattning : Det finns många studier som handlar om digitalisering i den svenska skolan, särskilt i ämnet företagsekonomi. De flesta av dessa studier undersöker lärarnas perspektiv men elevernas erfarenheter ignoreras ofta. Några av dessa forskare har föreslagit att även undersöka elevernas perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar paraidrottare att utöva idrott och motion? En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fredrik Lindberg; [2023]
    Nyckelord :para-athletes; physical disability; Self-Determination Theory; motivation; social support; Fysisk funktionsnedsättning; motivation; paraidrottare; självbestämmandeteori; socialt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of the study, which is qualitative, was to investigate what motivates para- athletes living with a physical disability to perform sports and exercise based on the self- determination theory. Then a semi-structured interview guide that is designed based on the self-determination theory's sub theory BPNT (Basic psychological needs theory) (Ryan & Deci, 2002). LÄS MER

  3. 3. Det påtvingade distansarbetets påverkan på anställdas motivation : En självbestämmandeteoretisk ansats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sandra Andersson; Hugo Bergström; [2023]
    Nyckelord :Self-determination theory; BPNT; motivation; remote work; autonomy; competence; relatedness; Självbestämmandeteori; BPNT; motivation; distansarbete; autonomi; kompetens; samhörighet; psykologiskt välmående;

    Sammanfattning : Syfte: Under Covid-19 pandemin som påverkade hela världen behövde alla i Sverige följaregeringens rekommendationer och restriktioner för distansering i hopp om att begränsaspridningen av sjukdomen. Många organisationer behövde då tillämpa att arbete skulle ske pådistans för de anställda. LÄS MER

  4. 4. Kan de tre psykologiska grundbehoven predicera motivation, motion och ångest? : En kvantitativ forskningsstudie om de psykologiska grundbehovens prediktion till motivation, motion och ångest.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Benjaminsson; Victoria Gerelius; [2022]
    Nyckelord :Anxiety; Autonomic- and controlled motivation; BPNT; Exercise; Motivation; Physical activity; BPNT; Fysisk aktivitet; Motivation; Motion; Självbestämmande- och kontrollerad motivation; Ångest;

    Sammanfattning : “Can the three psychological needs predict motivation, leisure time exercise and anxiety?” is a quantitative study that investigates if and how the three basic psychological needs predict the variables; motivation, leisure time exercise and anxiety. The main aim of the study is to increase the understanding of how the three basic psychological needs (autonomy, competence and relatedness) are met, how it predicts motivation (autonomic- and controlled motivation), leisure time exercise and anxiety, this due to the fact that many Swedes do not meet the recommendations for physical activity, which increases the risk of mental illness. LÄS MER

  5. 5. Elevernas acceptans av bokföringsprogram : Lärares uppfattningar om elevers motivation och elevers motstånd till arbete med bokföringsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hasan Balleh; [2021]
    Nyckelord :Basic Psychological Needs Theory BPNT ; bokföringsprogram; inre motivation; yttre motivation; teknologiacceptans.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och förstå hur lärare i företagsekonomi uppfattar elevers motivation och elevers motstånd till arbete med bokföringsprogram i undervisningen. Denna studie bygger på en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER